söndag 2 januari 2022

220102 Stendörren

Tänkte förutom att besöka naturreservatet Stendörren också göra en annan sak. Men hade tagit fel på dag... Men det ordnar sig. Onödig omväg bara. Dielsen kostade idag för första gången över 20 kr... 

Finns diesel motorer som är mycket rena. I klass med en modern bensinbil men det finns också många många gamla diesel bilar kvar som är allt annat än rena. Gamla husbilar tex som det kommer svart rök ur i uppförsbackarna. Om det är dessa gamla outslitliga diesel motorer man vill få bort är det väl rätt tänkt men varför inte kräva att just de skrotas eller kräver att motorerna byts ut mot en modernare?

Diset, som jag var ute efter, försvan allt eftersom. Solen bröt heller inte igenom som jag hade hoppats på. Bara grått

 
Testade att fota med 120 mm macrot plus en mellanring. Motsvarar 95 mm på en FF tror jag det blir. Tror tyvärr att autofocusen inte funkar 100% mycket nära närgränsen med mellanringen men det är OK. Går lika bra att så nära ställa in manuellt. Fick använda blixt i det svaga ljuset. 
Nej, nu får ljuset komma tillbaka om det vill

När jag kom till bilen fanns två andra bilar på parkeringen. En man kanske 10 år yngre än mig och en annan betydligt yngre man som bytte kläder vid bilarna. De satte på sig våtdräkt och tänkte vindsurfa med drake. Surfbrädan hade en bärplans konstruktion som gjorde att man efter ha kommit igång stod kanske en halv meter upp ur vattnet på brädan. Ovanför vattenytan. Intressant. Det behövs mycket lite vind för att vindsurfa då berättade de. Upplevelsen är ändå mycket stark och man kan som sagt vara ute i svag vind med samma känsla som vid hårdvindssurfing. Antar att de menar stabliliteten i vattnet. Vid låg vind rullar en vanlig hårdvinds kort surfbräda men bärplansvingen gör nog att det ändå blir stabilt.

Berättade att jag bl a hade en semisinker under början på 80-talet. Lite frågade de men mest jag som berättade..... Kom till och med ihåg att brädan hette Fanatic Racy Cat. Den bar inte helt min vikt utan man fick trampa vatten i flytvästen och vattenstarta vilket visade sig inte vara så svårt som det kanske ser ut.  De berättade att det har hänt väldigt mycket de senaste 10 åren kring material och utrustning etc. Början på 80-talet.... Det är ju 40 år sedan.

Blev dock inte bilder på dem. Kändes så där att fota när de står där halvklädda
 

Inga kommentarer: