måndag 27 december 2021

211227 Fringelmossen runt

 Gick en ny runda på egen hand idag. Åkte mot Fringelmossen och gick en del av den som jag har gått förut. Fortsatte förbi och då dök denna tavla up. En gästbok i en brevlåda... Mitt ute i ingenstans.

 
Ja, det kan man väl göra. Skriva något. "Vackert & stilla" Fast pennan behövde övertalas några gånger. Mycket få som har noterat något fast leden är nog ganska frekvent använd. Någon som sköter denna del ideellt och vill ha återkoppling. 
 
Heder åt alla dessa som rensar och röjer undan vid behov utefter alla Sörmlandsledens etapper. Som även släpar hit grova plank för att göra spångar över våta passager. Till och med broar över djupa vattenfyllda diken.

 
Sjön som leden passerar heter Stora Fringelen

 
 När man är där... mitt på dagen verkar ljuset vara helt OK. Får vrida upp ISO värdet 2-3 blädarsteg. Men det är när man kommer hem och tittar i datorn som man ser det. Hur lite ljus det ändå är i de skuggiga partierna denna tid på året.

 
Det var här jag kände igen mig. Har gått här förut men kom då från andra hållet och vände här. 

 
Så lite mysko ut ända tills jag gick fram. Vad i helsicke har de haft för sig här. Något byte som har fått bjuda på sitt liv? Men man har bara satt på sig skridskor vid klippkanten och åkt ut över isen. Det var allt lite vanskligt. Så kallt har det väl inte varit. Men såg ingen vak....

 
Snart framme där man passerar sjön Lilla Fringelen.  Ljuset över mossen var mycket finare i verkligheten. Ljuset flyttade också på sig något under tiden jag stod där...

 
Leden går sedan förbi Bråvalls kvarn. Jag går av Sörmlandsleden och går istället vägen tillbaka till länsvägen som jag sedan följer mot Trosa hållet. En bit i alla fall. Genar upp genom skogen några km längs en annan Sörmlands etapp för att slippa gå utefter vägkanten.


 Tog drygt 2 timmar att gå slingan och bedömer därför att den är 10 km plus

Inga kommentarer: