torsdag 20 januari 2022

220120 Längs Trosa ån

 Det har snöat inatt och solen skiner. Så tog med mig "stora" kameran för att se om jag kunde hitta några vintermotiv. Inte helt enkelt men tog i alla fall en bild på sofforna framför området där vi bor. Där man kan sätta sig och titta på vattnet som rinner förbi den gamla kvarnen.

 
Vårt hus är det som syns i bakgrunden. Klockan 11 ung syns det gråa huset vi bor i

 
Gick uppströms en bit. Det var när jag såg fåglarna på andra sidan i solljuset jag gick hem igen för att hämta den andra kameran. Den som telet brukar sitta på. Hoppades att hägern som finns klockan tre långt ut på kanten skulle vara kvar. Men såg tyvärr att den lyfte och bytte plats redan när jag var på väg hemåt för kamera bytet


Tog bilden med vindvinkeln men kunde zooma in lite i datorn. Hägern står mitt i bilden. Det finns två par hägrar i Trosa under vintern. De är inte överdrivet skygga. Vi ser dem då och då stå och spana efter fisk. Har sett dem på håll fånga fisk. Verkar vara mycket snabba och effektiva. De håller vingarna som ett paraply för att skapa skugga i vattnet framför. Kanske de lurar in fisken i en trygg skugga. Men de har minst 50 meter integritetsavstånd


Koltrasthanen satt bra till när passerade första gången men inte jättebra när jag hade bytt kameran. Han var då betydligt mer vaksam.

 
Honan hade koll på vad jag gjorde och vart jag ställde mig. Men det fanns vatten mellan så hon var lugn men släppte mig aldrig med blicken


Tror arten kallas storskrake. Vinden piskade över vattnet från norr

 
Att de kan ligga på isen och sova. Men de har koll på mig på andra sidan ån. Skulle det inte vara vatten mellan skulle de nog dra

 
Dessa bilder går inte att ta utan tele. Blöt upp till midjan för att komma närmare med annat objektiv vill man ju inte. I alla fall inte i onödan


 

Inga kommentarer: