lördag 15 januari 2022

220115 Fotosugen

 Var till Vagnhärad med D500:an. Ville se om strömstaren håller till i det rinnande vattnet där kvarnen låg. Nedanför dammen. Det gjorde den inte. När jag såg isen runt rötterna på det lilla trädet ute i vattnet minns jag för länge sedan. Sjön Alstern i Karlstad under tidigt 80-tal. Det hade blivit mycket kallt - bara över någon natt. Sjön var öppen men det var ändå långt under minus. På alla vasstrån och grenar längs strandlinjen fanns ett tjockt lager is. Ungefär som om naturen hade stöpt ljus. Har varken förr eller senare sett något liknande. Solen sken skarpt. Fina Pentax kameran med men bara knappt halva rullen Kodachrome 64 kvar. Vilken skillnad mot idag. Ödsla lite och ta de där sista 10-15 rutorna på samma motiv. Idag kommer man hem varje gång med flera 100 bilder. Kostar inget... Då ungefär 1 kr styck. Kanske motsvar det upp emot 10 kr per bild idag. Vad dyrt vi skulle tycka det var.

 
Lite konstigt ändå att strömstaren inte syntes. Den är normalt inte buskablyg men kanske går det för mycket folk lite för nära för att de ska känna sig bekväma. Mest tror jag att de uteblir beror att konkurrensen från bl a gräsänderna är för stor. Kollar förmodligen in i samma skafferidörr. Gräsänderna kommer fram för att kolla om man har något med sig. Hanarna gör det. Honorna håller sig för det mesta lite mer i bakgrunden. Behövs ingen gömsle fotografering av gräsänder precis men de är lika vackra som alla andra likafullt. Man blir dessutom glad av att ha dem bara någon meter från sig

 
Åkte vägen med bilen jag gick igår. Hade bara mobilen med mig då och såg en flock hjortar på gärdet. Kanske håller de till på samma ställe idag också?

 
Men det gjorde de inte. Tomt. Har zoomat in lite på mobilbilden från igår. När jag fortsatte gå sprang de iväg förbi och nedanför träddungen. Kollade försiktigt om jag kunde få se dem på andra sidan men det gjorde jag inte. Då fick jag syn på dem. På andra sidan vägen upp mot skogen. De hade hoppat över stängslet på 1-1.5 m högt och sprungit upp i skogen utan jag märkte det. Hördes inte ett knäpp... Två hanar med stora horn mellan mig och honorna upp en bit i skogen. Följer mig när jag passerar. En bil kommer och kör förbi. Bryr sig inte om den det minsta men de har tvärkoll på mig

 
 Åkte vidare mot Tullgarns stora naturreservats område. Gick mot Sörsjön så det blev längre promenad än planerat idag. Isigt. Möter en man - ung man som springer på isen. Kollar efter honom om han slirar och halkar som jag gör. Ingenting som tyder på att det är riktigt halkigt. Tror han måste ha broddar.

 
 Går lite försiktigt ut på isen. Men det är lätt att se tjockleken. Den är ca 10 cm. Den håller för en bil - bred marginal tom för mig

 
Vägen jag går på är en gammal landsväg. Smal och oasfalterad. Följer naturen så där fint som de gamla vägarna gjorde. Från en tid långt tillbaka troligen fram till innan bilarna. I alla fall innan de blev många. Då gick det inte längre


 

 

Inga kommentarer: