fredag 21 januari 2022

220121 Alsjöns naturreservat

 Visste att det skulle bli fint väder idag. Får passa på när solen skiner. Allt blir så "skuggigt" och grått på vintern om inte solen skapar lite kontraster. Åkte mot Alsjöns naturreservat. Har varit här flera gånger förut. Ligger en bit utanför Järna. Fina naturområden i dessa trakter. Ingen har gått leden förut idag just här eller sedan snön föll - roligast så. Det är dock inga problem med det heller. Alla är trevliga

 
Det är denna känsla man är ute efter. Tjatterfri miljö som tom är helt tyst. Bara jag. Förvånansvärt lite spår av djur i skogen. De håller inte till just här i alla fall. Inga klövdjur, inga vildsvin. Ingenting - bara några enstaka spår från räv. Men vet att det är kargt här. Lite höglänt och bara tallskog. Ganska lite att äta skulle jag tro

 
Stora Horssjön heter denna sjö. Fin utsikt uppe på berget. Inte första gången jag saknade det som aldrig  kommer med. Sittunderlaget och en kaffetermos. Fint att kunna stå eller sitta en stund här med en kopp varmt kaffe. Men det sket sig denna gången också

 
Gick den sk "Blå leden". Den korsar Sörmlandsleden just här och jag tog till höger och följde den norrut tillbaka mot vägen där den kommer ut några km väst om där jag parkerade. Kul att slippa vända och gå samma väg tillbaka. Intressant med ljuset som kameran ser det. Solen lyser lågt men ändå från klarblå himmel är det mörkt i skugg partierna. Det tänker man normalt inte på. 

 
Lederna är fint markerade. Egentligen inga problem med att följa spåret även om snön av och till kan dölja stigen. Någon gång bara behövde jag verifiera med offline kartan i mobilen att jag var på rätt ställe. Jobbigt ju att leta sig tillbaka även om man går bara lite fel.

 
Följer Trönsjön med solen mysigt lysande i nacken. Tror att isen håller men det finns ett tunt lager ovanpå som efter en stund ger sig. Vatten mellan islagren. Vill inte riskera något så det får bli att hålla sig ganska nära land


 
En fin liten vandring idag. Sett till tiden blev det nog drygt 10 km runt sjöarna


 

Inga kommentarer: