lördag 22 januari 2022

220122 Trosa är hemmavid numer

Blev inte jättelångt idag. Bara ned till samhället och tillbaka - lite drygt. Vackert "snålt" vinterljus men gillar det mycket. Den lilla kameran är med idag

 
Intressant med skillnaden mellan vad kameran ser och vad ögat ser. Skuggpartierna är mörkare för kameran än för ögat. Det ser man när man kommer hem och tankar över

 
 
Lördag idag och fortfarande lite folk ute. Några få kastar drag efter fisk

 
Idag fick jag reda på varför man pumpar vatten vid fiskebåten mitt i bild. Trodde den läkte in och att man kontinuerligt pumpade ut. Nej... så illa var det inte. Man vill helt enkelt inte att den ska frysa fast i isen. Man håller helt enkelt vattnet i rörelse runt båten. Man använder den under vintern med andra ord


Det går inte låta bli att tycka att detta gamla fd fiskar samhälle är en vacker plats

 
På väg ut mot världens ände... som piren kallas

Finns en hel del informationstavlor om när och hur svenska folket fick fritid och vad vi prioriterade vad vi ville göra. Det har förändrats under åren. Vid denna "apparat" kunde man få höra berättelser från förr. Kanske har jag sett den men aldrig använt förrän idag. Upptäcker något nytt varje gång

 

 Så olikt mot sommaren och alla båtarna


 
Tror jag inte har förstått att det går båtturer på sommaren. Förmodligen har jag inte sett bryggan pga alla båtarna som ligger framför under sommarsäsongen så bryggan inte syns

 
Men nästa sommar blir vi garanterat med för att se. "Stora sand" som ligger på en ö vill jag gärna se

 
Nu har jag till och med bild på tidtabellen
 

 Ingen kö till bensinmacken för båtar just nu men... Servicehytterna med toaletter och duschar används av husbilsfolket istället. Brukar vara upp till 10 husbilar som står på ställplatsen denna tid på året. Pratade en stund med en man som höll på med något vid sin husbil. Det kostar 200 eller 220 kr per dygn berättade han. "En oas". Han och hans fru har huset kvar i Huddinge men har sålt familjens sommarstuga efter föräldrarna hade gått bort och köpte husbil istället.

 
Tog vägen förbi fiskaffären som har öppet fredag och lördag. De säljer även vild fisk. Framförallt min personliga favorit. Rökt sik. Hur "rik" på en skala känner man sig när man får äta det på lunchen?

 
Nästan hemma igen. Känns som om detta vackra pittoreska fina samhälle verkligen är hemmavid numer. Samhället där alla hälsar på alla och där alla hushåll verkar ha minst en hund.  Vågar tom säga att jag är Trosa-bo numer. Ett "putti nutt" samhälle som någon uttryckte det.




Inga kommentarer: