måndag 31 januari 2022

220131 Förmiddags promenad - Trosa

 Solen skiner... Nja, i alla fall lite. Blekt förmiddagsljus. Ögat ser det inte men lilla fina kameran lurar man inte. Eftersom svanen inte är vit tror jag den som kom simmande mot mig på andra sidan ån är en tonåring. Såg lite ensam, kanske övergiven och lite "off" ut

Detta fina samhälle som man inte tröttnar på att fota. Fast det ofta blir samma motiv

 
Längst ut på piren. Fler än jag som är ute och vänder. Kisar mot solen och vi pratar några gånger om att det är fint väder idag. Solen värmer i ansiktet

 
Ja, det gör den. Värmer. Ljuset är mycket skarpt och det får konstiga effekter på bilden när kameran försöker anpassa sig och hitta minsta gemensamma nämnare till det intensiva ljuset

Stannar och pratar lite med två män - lika unga som jag - om vädret men framförallt det höga vattenståndet. Havet är ca 0.5 meter högre än normalt. Stormen har drivit in vatten i Bottenviken och höjt havsnivån ung 50 cm. Helt otroligt

Förstod inte riktigt vad de menade med vattnet som hade gått upp på bron över till Öbolandet. Nu när jag står här förstod jag vad de menade. Vägbanan har faktiskt stått under vatten men det har sjunkit undan lite tills idag. Hade varit kul att ha sett nivån igår

 
Parkeringen fortfarande under flera dm vatten




Om stormen har tryckt in så mycket vatten att mer eller mindre hela Bottenviken har stigit 0.5 meter är det ofantliga mängder m3 vatten som ska ut i Kattegat och Skagerrak igen

 
Lite svårt att gå på villagatorna. Minus graderna efter regnet har dolt alla ansträngningar med att sanda. Man får se upp. Det behövs inte mycket förrän man ramlar. Broddar hade varit smart idag

 
Nästan hemma igen. Gräsänderna kommer simmande. Får alltid dåligt samvete när jag inte har något att bjuda på. Å andra sidan skulle det inte funka att mata dem heller. De verkar fixa det ändå så länge det är öppet vatten

Mycket vatten i Trosaån som passerar både bredvid och under den gamla kvarnen. Huset är renoverat och moderniserat men man ser  på lämningarna utanför att det har funnits en kvarn här. Huset kallas "kvarnen" än idag


 

Inga kommentarer: