måndag 10 januari 2022

210110 Stendörren

 Nja, började dagen tidigt på annat ställe. Åkte till Kasberget alldeles utanför Trosa för att se om det skulle bli en så där fantastisk upplyst rödlila himmel som det har varit några gånger. Men "de" såg mig komma och såg till att det uteblev. Fint ändå...

Hem igen för att äta frukost. Fint vinterväder idag med minus. Går inte att sitta hemma i soffhörnet på ena skinkan och softa då... Åkte till fina naturreservatet Stendörren

 
Välbesökt av bl a barnfamiljer. Beror delvis på de iordningställda grillplatserna med upplag av ved. Att få grilla ute är väl lika kul för barnen idag som det var förr. Lite roligt att man hade hängt upp den tappade nappen i trädet. Klockan 10 ungefär

 
Vet att det håller till minst ett gift knölsvans par just här. Har sett dem och tog därför med kameran med telet. Tog en avståndsbild allra först ifall de drar sig längre ut när de hör mig komma

 
Men det gjorde de inte. De hade hela tiden väl reda på mig och vart jag var och kom från. Hur lätt är det förresten på en skala att smyga eller ens gå tyst på skarsnö?


 
De brydde sig inte. Försökte prata lite med dem så att de kunde vända sig mot varandra så där snyggt så det blir som ett hjärta. Vände och vred på mig så att de skulle förstå vilken position jag föredrog... Försökte även på engelska men det hade heller ingen verkan. 
 
Nja..skämt åsido men det kändes i alla fall bra att de var trygga med mig 50-75 meter bort. När jag hade lagt ned kameran med telet så drog jag igen blixtlåset på kameraväskan. Det ljudet reagerade de på. Men de lade efter koll tillbaka huvudet på bakkroppen och fortsatte vila eller kanske tom sova 

 
En vacker, lagom kall vinterdag



 
Mycket vacker plats. Ett privilegium att få vara här. Gå här.  




Inga kommentarer: