onsdag 28 september 2022

220928 Härjedalen

 Vädret är lite bättre. Det hänger inte i luften ens. Tereza är återställd och vi åker mot Flatruet. Grusvägen som är Sveriges högst belägna landsväg går mellan Funäsdalen och Ljungdalen där vi var för 2 år sedan. Vänder vid högsta punkten. Ganska gott om bilar och husbilar parkerade längs vägen. 

Inte så långt kvar till fina Ljungdalen men struntar i det. Finns inget att se egentligen även om det är en fin plats. 

Grusväg... Inte så många kvar med den standarden idag av de allmänna vägarna som har ett vägnummer. Minns 60- och 70-talet hemma i Värmland. Ganska många av de vägar man åkte på då var grusvägar. Munkfors - Sunnemo bland andra. Tjällossning och ett evigt kryssande mellan hålorna. Som idag.... Men att denna väg inte är belagd tror jag har att göra med hänsyn till den känsliga fjällnaturen och djuren.

Var framme för att ta bild utöver fjällandskapet och skrämde dem lite. Gick tillbaka och hämtade bilen och kunde använda telet genom fönstret. Bilen skrämde dem inte. 



 
Under ett par hundra meter följde fågeln som sitter på grenen - bilen när jag körde. Över och nästan bredvid... Tereza höll utkik vart den tog vägen när den vek av. Kunde tyvärr inte sitta kvar i bilen med telet utan fick går ur och ställa mig så nära jag vågade komma utan att skrämma den. Tog mig inte ens tiden att feppla med stativet utan förstod att det handlar om sekunder innan den drar. 
 
När jag försökte flytta på mig för fri sikt flög den. Är mycket osäker vad det är för fågel. Ser ut som en fiskgjuse men som sagt... någon vet säkert bättre

 

Hade sett denna skylt och sett att en led utgick härifrån. När vi kom från andra hållet gick vi del av leden fram till sjön Måns-Ersstjärnen läser jag senare på skylten. Vi såg senare att man fiskar här.


 Tereza använder mobilen numer. Den har en trevlig panorama funktion på sin kamera. I mitten på bilden är jag med

 
Tereza tog kort på en Munkförsing

 
 
Mycket märkligt väder och ljust just här. Runt om oss åt alla håll är det tunga och ibland helt svarta regnmoln. Just där vi är har solen letat sig fram. Märkligt minst sagt men speciellt




 
Det blev inte roligare än så idag. Vi kom ut i alla fall och fick gå någon km i solsken. 


 

Inga kommentarer: