onsdag 7 september 2022

220907 Stora Fringeln

 Gick åt fel håll igår. Skam den som ger sig så åkte till samma ställe idag. Följde leden längs östra stranden (högra på bilden) och sedan tillbaka på andra sidan. Utan led på östra sidan eller i princip helt utan stig

 
Det är ganska tidigt så det är fortfarande dagg kvar i det stora spindelnätet. Försöker hitta fokus och vinkel och under tiden jag fepplar med det så blåser vinden spindelnätet torrt. Det blev inte ett lika snyggt fotoobjekt under bara några minuter. Som vanligt med andra ord.
 

 
Trodde inte jag har gått denna östra del längs sjön förut... men det hade jag kunde jag se när jag kom fram här.

 
Träffar på någon båt som inte ser ut att ha varit använd de senaste 10-20 åren. Här ligger två som nog används någorlunda regelbundet. 
 
 
Några km utan stig på västra sidan (vänstra på kartbilden ovan). Fick kliva fram där det gick. Runda, klättra lite och hasa nedför ibland. Som jag gick i naturen "förr". Har nästan glömt det. Då... ingen karta i mobilen med GPS funktion som talar om exakt vart jag är. Men gick aldrig vilse då heller. 

Läser på en skylt att området är angripet av barkborren och träden har dött i ganska stort antal. Det är en risk att gå här menar man. Förstår vad man menar. Träden blåser omkull lätt eller bryts av halvvägs. Det finns vissa platser där träden ligger huller om buller

Har nästan rundat sjön tillbaka. Det är lä inne i viken och det är spegelblankt. Området i både norra och södra delen av sjön är enl kartan vattensjukt. Inte nu.... avrinningen i södra delen är helt torrlagd. Det finns många spår efter vildsvin. De gillar visst att vara i de kletiga områdena i sjöns ändar. De torrlagda 

Ansluter till slut till Sörmlandsleden och går den åt andra hållet än hur jag började. Inser efter kanske ca 500 m att jag missade den "blå" slingan som leder bort till bilen. Upp med mobilen igen och kollar. Jodå... det blir att gå tillbaka en stund. 

Intressant... man går i omarkerad terräng på annat sätt än "förr". Då tog man ut riktningen på kartan och drog iväg i samma vinkel med sjön i ryggen eller vad det nu var man kunde referera till. Ibland med kompassen. Idag med kartan och GPS punkten i mobilen så följer man stigar en stund, en djurstig som verkar gå åt rätt håll en stund. Det går lite fram och tillbaka i terrängen. Men man vet ju hela tiden vart man är och hur man kan komma fram dit man vill. Enklare och kanske tom roligare. I alla fall mer avspänt.


Inga kommentarer: