fredag 25 maj 2018

180524 - Norge Dag #6 (2018 #9 Totalt #68)

Blev ingen lång tur idag. Vi åkte till Sandsöya längst ut i kustbandet på lite vinst och förlust. Åkte färja och förstod varför det var flera alternativ vid påfarten. Den stannade vid en ö på vägen ut och några åkte av men inte vi kunde inte. Den framför gjorde inte det. Två lastbilar backade ombord på färjan… 

Vi åkte ut efter den ena delen av ön – den östra. Lunchade där vägen tog slut. Gick en liten vandringstur med vidvinkeln och såg en havsörn drygt 50 meter bort. Den hade koll på mig hela tiden och såg inte ut att bry sig. Gick tillbaka för att hämta kameran med telet men efter det syntes inte ett spår. Fick bli en bild på en annan fågel istället


Ingen dålig plats att luncha på 


Vi åkte ut mot den andra – västra sidan av ön för att se hur det såg ut där. 


Vi gick där en led på några km och såg denna grotta. Gick djupt in i berget.  Flög upp fåglar hela tiden medan jag gick in. Tereza var inte med den sista biten





Såg många fina blommor efter leden som jag just nu inte vet namnet på. En del orkidéer fanns också men de var bara i knopp.



samma som ovan



Efter fika pausen åkte vi till Sandhamn….som det lilla samhället heter. Vi hade också  förbisett att allt går inte att betala med kort. Där vi övernattar ska man lägga pengarna i ett kuvert och lägga i en låda. Hade turligt nog vad jag behövde i mynt… Problemet var bara att en del av mina norska mynt inte var giltiga längre. Kvinnan i affären rotade i en låda och tog fram det som fattades och gav mig sedeln. Fick 20 nok av henne. Ville hjälpa oss. Trodde inte den sortens samhälle fanns kvar längre… 


Det lever nog upp under sommaren med alla båtturister men just nu lite öde. Perfekt ställe. Hotellet obemannat och låst men ändå öppet så vi kunde komma åt toaletter och dusch. 


Inga kommentarer: