söndag 6 maj 2018

180506 Fiskebäckskil o Malö - Västkusten #2 - 2018 #2 & #61

 Kallt och rått i natt. Utan värme i husbilen går det nog inte. Vi lämnar Lysekil på morgonen och åker färjan över Gullmarsfjorden och sedan över Skaftö bron. 

Tereza´s bild

Målet är att komma till Fiskebäckskil. Har varit här under slutet av 50-talet men har inga minnen från den dagstrippen... trodde jag. Såg det lilla färjeläget som inte används idag och mindes något blekt och otydligt långt bak om att det var mycket långa köer till den lilla färjan. Skulle tro att storleken på färjan när den byggdes inte alls var anpassad till att många turister kom. Fiskebäckskil är en vacker liten stad / samhälle. 

Tereza´s bild

Tereza´s bild

Kyrkan mitt i byn


Många båtar redan i men fler än hälften fortfarande på land



Pittoreskt är väl rätt ord och huset är mycket fint och varsamt renoverade och underhållna. De måste vara K märkta... ? Pratade lite med en person som satt vid sitt båthus och han hade nog rätta ordet för hur det är här numer. Inte många som längre bor i de gamla delarna och alla affärer etc är också stängda. Han kallade gamla Fiskebäckskil för ett museum. 


Det är en "ekonomisk elit" som äger husen här numer berättade han. Han själv hade köpt sitt båthus på 60-talet och då vart det knappt någon som vill köpa så det var mycket billigt. Idag får jag nog 6-8 miljoner för det. Han bodde i Göteborg men hade också ett fritidshus i Fiskebäckskil som han köpte på 70-talet när det fortfarande var "billigt". Idag är hans hus värt två- siffrigt. Inte barskrapad med andra ord men å andra sidan "bara" rik den dagen han säljer. Det gör man nog inte om man har ett fritidshus här och inte måste. 


Konferenshotell med flera små annex. Varför kan man inte bygga i en gammal stil så det passar in bland de andra vackra K märkta husen?


Pratade med en äldre kvinna som rensade bort maskrosor mellan stenarna framför sin fina lilla stuga. Hon hade efter pensionen flyttat hem till sitt föräldrahem. En av de bofasta och i minoritet i samhället. De flesta hus är tomma sommarhus berättade hon och ägs mestadels av svenskar. Finns en och annan utländsk ägare, bl a en från USA... Hon var orolig att fastighetsskatten skulle öka efter valet om S får som de vill. Förra gången som det var på förslag så skulle det innebära för henne att bara den i så fall skulle vida överstiga vad hon har i pension. Rik på papperet är inte samma sak som att vara det i praktiken så hon hoppades att hon inte skulle behöva sälja sitt hem efter valet..


Vi kollade lite på Vägeröds naturreservat som finns alldeles innan man åker över Skaftöbron. Konstigt naturreservat med vad det verkade hus inne på själva naturreservatet så vi avstod. Vi åkte istället mot Grundsund för vi vill gå leden ut mot fyren. 


En vacker och speciell led ut mot Islandsberg. 




Lätt att se att den har varit en viktig led ut mot fyren en gång i tiden. Bredare till en början. Till slut får man bära allt...



Om jag hade råd och det var till salu... så har jag sett vart jag skulle kunna tänka mig att tillbringa somrarna


Tereza´s bild

Fyren men såg inga ljus. Kanske sitter det något på gaveln mot havet


Viktigt landmärke en gång i tiden. Finns ett annat på andra sidan bukten ca 1 km härifrån.


Vi träffade på ett äldre trevligt par när vi var på väg tillbaka efter leden. 


Mannen och jag stod väntade på våra fruar när de fotade vitsippor. Han hette Kurt och jag berättade att vi skulle till Malö för sova där i natt. Han berättade då att han var läkare och att han hade haft Evert Taube´s "Vackra Maj på Malö" som patient. Han berättade att Maj var en kraftfull, vacker och ståtlig kvinna. Inte den näpna och söta som jag hade sett framför mig när jag hörde Taube sjunga. 

Tereza´s bild

Kurt berättade också att "Handelsman Flink" inte alls hette Flink. Det var Evert som hade döpt honom till det av någon anledning. Han hette egentligen Johansson..... 

Inga kommentarer: