måndag 21 maj 2018

180521 - Norge Dag #3 (2018 #6 Totalt #65)

Anledningen till "omvägen" förbi Trondheim var Nidaros domen. Har varit här i början av 70-talet men mindes inte mycket. Tereza och jag passerade förra året men det var något stort jippo på gång och det fanns ingenstans att parkera. Det var svårt nu också men det är helgdag i Norge så det var förhållandevis lite folk ute på förmiddagen. 


Fantastisk byggnad och platsen som pilgrimsleden eller rättare sagt pilgrimslederna hade som mål. Pratade lite med en kyrkovaktmästare eller liknande om vad det var som man gjorde när man som pilgrim kom fram. Alla ville röra vid kistan där kung Olov Haraldsson låg. Kistan öppnades förresten varje år för att se på kvarlevorna. Kroppen var intakt! Kistan blev stulen av endera danskar eller svenskar "men vi vet var den finns" och Kung Olovs kropp ligger numer begravd under kyrkan på hemlig plats berättade han. 


Vi gick lite vilse på väg tillbaka till husbilen. Trodde det fanns bara en älvgren men det gjorde det inte. Det löste sig ganska galant till slut. Passerade denna affär. En affär bara med folkdräkter. Det är något med Norge som jag saknar i mitt land. Stoltheten över sitt land och sin kultur. Inget skrapande i gruset med foten och ursäktande där inte


Vi lunchade här. Alla dessa vackra platser


Saktade in men hann inte stanna för att svänga av. Fick backa en bit och när jag hade backat färdigt och skulle svänga in stod det en polisbil där. Två poliser i vårsolen på röd dag som mätte hastigheten på de jag mötte. Mycket övertid och komptid där


Vackra kyrkan i Vinje. Byggd 1820 läste jag



Den vackraste platsen i byn


Vi fortsatte mot Kristinansund. En färjeöverfart ingick....  Förresten är stort sett hela vägsträckan från Torndheim längs Vinjefjorden till Kristiansund mycket vacker. Pratade lite med han som tog betalat och hur dyrt det är i Norge. Han åker varje månad till Sverige och storhandlar berättade han. Han tror att han på årsbasis kan tjäna någonstans 1000 kr i månaden. 


Hade lite svårt med camping men vid försök 2 så hamnade vi här. Kände igen mig när vi åkte över den långa enkelriktade bron. Här har jag varit förut.... Skjernnäset


Henrik, Fredrik och jag var här och fiskade för 15 - 20 år sedan. Träffade den trevliga ägaren igen som visade Tereza och mig runt på hans "museum". Hans far hade en stor trålare som norska staten löste in för kanske mer än 40 år sedan när den stora norska fiskeflottan höll på att fiska slut på fisken. Han bedriver numer en fiskeodling i närheten tillsammans med sina söner. 
Vi bodde här den gången... 


Vilken vacker solnedgång... och soluppgång det var. Vi tog några bilder för att i alla fall minnas



Inga kommentarer: