torsdag 24 februari 2022

Voigtländer Vitoret L - Fujifilm X100V

 Egentligen är det ingen test på riktigt naturligtvis. Har tagit bilder med min 2:a kamera som jag hade sparat till och köpte 1963 eller kanske 1964 vid fotoaffären i Munkfors. Voigtländer Vitoret L som den heter är hela 60 år gammal och har inte varit använd på ca 50 år. En del bilder blev inte "rätt" exponerade men förvånadsvärt många ändå. Inget är fel men tror helt enkelt att slutaren i kameran skulle behöva smörjas. Nu bryr jag mig inte om det då detta var bara ett nostalgiskt test. Men ett synnerligen roligt test. Bilden nedan tagen med mobilen - bara där så mycket det har hänt. Filmen jag använde heter Kodachrome Ektar 100

Första bilden Voigtländer med ett 50 mm objektiv. Kallades småbild då men fullformat (FF) idag. Bilden nedanför är tagen med en Fuji X100V som har en sk APS-C sensor och ett fast 23 mm objektiv. Det motsvarar en 35 mm på en FF. Så utsnittet mellan kamerorna är lite annorlunda. Voigtländern 50 mm och Fujifilm 35 mm. Samma sak och ordning hela vägen ned. 










Har ingen motsvarande bild tagen med Fujin









Har ingen motsvarande bild tagen med Fujin




Har ingen motsvarande bild tagen med Fujin















Har ingen motsvarande bild tagen med Fujin







Någon slags summering....

  • Voigtländern tar bra bilder. Man får nog också förmoda att den skulle ta ännu bättre om jag skulle lämna in och få den helt i ordning. Glädjande var att jag kunde använda exponeringshjälpen som finns i kameran. Först trodde jag den inte funkade men efter ett tag dök även den svarta visaren upp. Den behövde bara få lite ljusenergi på sig en stund för att vakna till liv
  • Det kändes att gå omkring med den gamla kameran. Händerna kom ihåg allt. Vart man vred etc
  • Tre personer hade spontana åsikter om min gamla vackra kamera. Antagligen väcker den många minnen till liv. Inte bara hos mig
  • Det har verkligen hänt mycket inom fotografins område sedan 1964. De digitala har utvecklats till en nivå där de helt överglänser den analoga filmen. Med hästlängder. 
  • Autofokus tar man för givet idag. En del av skillnaderna mellan kamerornas bilder beror naturligtvis på det. Autofokus sätter skärpan på mm när
  • En normal "då" var ofta omkring 50 mm. Idag tror jag att man hellre vill ha ett runt 35 mm som allround objektiv
  • Det är inte helt gratis att köpa filmen, få den framkallad och överförd till sk tiff-format. Den digitala framkallningen kostar inget. Det man behöver skaffa är mer fråga om investeringar. 
Det var ett kul expriment men det blir bara detta. Kameran får ligga kvar på hyllan. I alla fall fram till att hela handflatan tar i kaklet



Inga kommentarer: