onsdag 16 februari 2022

220215 Nostalgi

Åkte dit jag också... om än väldigt temporärt. Har haft flera på gränsen till många kameror sedan jag köpte en Voigtländer modell Vitoret L i en av de två fotobutikerna i Munkfors. Den på Centrum. Har haft både analoga och digitala kompakter och systemkameror sedan dess. Denna var i alla fall min 2:a kamera. Hade sparat och köpte den 13 eller 14 år gammal. Fått vara kvar av nostalgiska skäl. Naturligtvis.... 

Har nu blivit lite inspirerad av de som har tagit upp tråden och fotar analogt och ville testa själv. Funkar den för det första efter alla år. Fick hem Kodak Ektar 100 färgfilm idag och min ambition var att ta samma bilder med Voigtländern som med Fujin och sedan jämföra. Fujifilm X100V med APS-C sensor och 26 miljoner pixlar från 2021 kontra analog småbildskamera tillverkare Voigtländer från 1964. Där "sensorn" är en rulle i plast. Nästan 60 år gammal och det är ungefär 50 år sedan den användes sist..... Har förresten nog aldrig tänkt på att den är vacker... förrän idag

 
 Nervöst tafatt innan filmen hamnade rätt och hakade fast. Spola tillbaka lite löst för att se att den utfällda armen rör sig när man drar fram. Så välbekant ändå. Såååå många gånger under livet jag har gjort just detta. Ska i alla fall skicka in bildrullen. Tyckte tyvärr inte det kändes helt rätt med ljudet från Voigtländern. Fick också förvånansvärt snabba tider överlag när jag använde exponeringsvisaren som finns i kameran. Som till och med fungerade. Kanske kameran funkar bra men exponeringen ändå blir fel. Eller tvärs om. Vi får se...
 
Spännande och lite konstigt men händerna kände igen kameran. Det fanns ingen tvekan om det.... de mindes exakt vart och hur man vred. Om det inte blir stolpe och ut så kommer jag även ta bilder med den andra rullen. En Kodak svart vit film som var standard en gång... Tri-x 400 ASA.
 

 

Inga kommentarer: