fredag 11 februari 2022

220211 Testar photo stitching

Idag tänkte jag gå till botten med detta med photo stitching. Är det något att jobba med och ha i "verktygslådan"? Använder den lilla kamerna idag som har ett fast 23 mm objektiv samt en sk
APS-C sensor. Det innebär att objektivet jämfört med en fullformatskamera är 35 mm. Bilderna blir visserligen 60 MB stora med den men ändå inte en bit över 200 MB som den andra Fuji kameran. Dessutom handhöll jag kameran idag. Ville även testa det. Hur bra är PTGui på att fixa till att man inte har special utrustning på stativet för centrering och att bilden inte nödvändighetsvis är 100% i våg. Idag ville jag som sagt testa när man bara roterar med hjälp av trynet. 

Värt att notera är att jag har inte maximerat bildernas komposition eller kvalité på något sätt. Motiv och exponering rakt av. Vill bara se och värdera om förhållandet höjd och bredd i bilden går att visa på ett bra sätt. Eftersom jag inte har betalt licensen så finns det sk Watermarks i bilden. De försvinner naturligtvis om jag skulle köpa en licens 

De 5 exempeln nedan är organiserade så att den första bilden nedan är en "normal" bild precis kameran med sitt 23/35 mm ser den. Den under är en sammanslagen bild (stitchad) med varierande 4-5 st stående bilder. Konklusion längst ned för den som orkar läsa

---------------------------------

Exempel 1


---------------------------------

Exempel 2

---------------------------------

Exempel 3



---------------------------------

Exempel 4



---------------------------------

Exempel 5




Konklusion

  • PTGui är ett mycket kompetent program. Rappt och precist. Gör jobbet imponerande bra. Minst sagt
  • Man behöver nödvändigtvis inte någon extra utrustning till stativet för att maximera tekniken och utfallet när man roterar. Programmet fixar det ändå. Komma lite närmare det optimala med en rigg och vattenpass höjer kvaliteten naturligtvis
  • Jag har genat lite och använt autofokus och automatiskt bländarinställning utifrån fix tid. Som jag brukar göra. Helt OK men ska man hålla på med detta bör bilderna tas helt manuellt. Så man får full koll på att alla bilder har samma mättnad och fokusområde. Det har jag inte brytt mig om i detta fall då bildernas kvalité ur den aspekten är väldigt sekundär
  • De stichade bilderna ser enl mig för långsmala ut. I variernande grad naturligtvis på de media jag presenterar dem på. Bilderna är i realiteten allt annat än förkrympta. De är egentligen bauta stora men mediat där jag presenterar dem krymper ihop dem automatiskt så de passar till forum formatet. Eftersom de är mycket breda så blir de därmed också smala för att kunna rymmas. Man tappar då allt mervärde med sammanslagningen enl mig
  • Facebook har faktiskt möjligheten att panorera i en stor / bred bild. Inga andra kan göra det "by default" som vi säger i Munkfors. Dubbelklickar man på bilden och har en bra och stor skärm så kan det ändå bli en bra bildupplevelse. Men det kan man inte alltid förvänta sig att de som tittar gör just det. Många tittar idag också på bilder bara med sin mobil
  • Skapa en bild på detta sätt för utskrift på en riktigt stor tavla/duk är helt klart intressant. Då kommer bilden definitivt mer till sin rätt.  
  • Ta bilderna och sedan bara ha dem för att titta på sin egen högupplösta stora skärm funkar. Kanske... men man vill ju visa andra också. Samt att det till slut bara blir "för mycket" av allt som behöver göras och köpas. Men det är klart. En spegel bredvid datorn där man kan göra dubbeltumne åt sig själv kanske skulle vara tillräckligt...
Nej.... lägger ned detta nu. Relationen höjd och bredd kan visserligen göras om så det passar forumet men då tappar man väldigt mycket av det man ville uppnå. Den sammanslagna och sedan beskärda bilden för att på så sätt komma nära ett 6:9 förhållande. I alla fall däromkring. Det gör att det blir för nära det som kameran ändå såg med bara en bild tagen. 

Utan ett tittfönster som man med piltangenterna kan använda för att "kana" omkring utefter bilden med är detta fortfarande ett stolpskott. Tyvärr











Inga kommentarer: