lördag 26 februari 2022

220226 Promenad

 Gick nästan samma tur idag som igår men hade med mig kameran med telet. Hoppades att sångsvanarna var kvar på samma ställe. Framför Tureholms slott. Ja, det var de.

 
En av svanarna betedde sig lite annorlunda. Var lite större också och jag reflekterade lite över varför får du inte får vara med de andra. Men så såg jag det. Den har röd näbb. En ensam knölsvan. Ser lika ut på håll men är en annan art och de blandar sig inte

 
Men det är så här vi ser dem. På långt håll. Ville inte krångla med att försöka komma närmare. Vill inte störa och provocera fram att de behöver flyga iväg. Kostar säkert jättemycket energi

 
Krånglade mig till en av småbåtshamnarna genom vassen. Tur att isen fortfarande bär över djupa diken. Ville sätta mig här i lä och kisa mot solen - utan mössa. Nja, lä och lä. Det snodde ganska kallt ändå runt stugknuten bakom


 
Vattenståndet i Bottenhavet fortfarande högt efter höststormen. Båten på bilden är egentligen ingen båt utan en lekbåt för barn

 
Gott om gräsänder längs Trosa ån. Det var egentligen inte denna bild jag tänkte mig lägga upp. Det var de gräsänder hannar som istället för grön fjäderdräkt på huvudet har en mörkblå nyans. Kanske är det ingen skillnad utan färgen beror på hur ljuset bryter. Honan ser i alla fall ut att tänka att "vaadåå 2 kavaljerer? Är det firmafest är det väl firmafest?"

 
 
 

Inga kommentarer: