torsdag 10 februari 2022

220210 Stendörren

 Fint väder idag. Vi åker till Stendörren för att kunna vara ute i solen en stund. Trodde jag såg sångsvanar ute på gärdet vid Tureholm men det visade sig vara knölsvanar

 

 Det blåser mycket hårt. Går nästan inte att stå stilla. Sitta i solen och njuta som vi hade tänkt kan man ju bara glömma. Såg några knölsvanar som jag kunde ta bild på med Fuji kameran. Knatade dock tillbaka till bilen för att hämta D500án och zoomen 

 

 Men då hade flyttat på sig naturligtvis. Å andra sidan har telet längre räckvidd så det fixade sig ändå. Man kan nästan se att svanen blänger på mig. I alla fall håller beredskap och koll på vad jag gör

Det andra idag var att jag ville prova att slå samman 2 st stående bilder tagna med Fuji telet (120 mm) Motivet är underordnat. Det funkar ju bra. Förhållandet är att bilden är högre än bred vilket gör att en sådan sammanslagning lätt kan vara 3 stående bilder bred. Till och med 4 stående bilder bred med överlappning. Kan sedan enkelt göra om det till ett ung 12:9 förhållande i datorn.

 
Nja... ska nog inte slänga detta med stitching på sophögen än. Men man behöver träna och se hur man ska göra för att det hemma ska bli rätt proportioner. Avvaktar med den skarpa licensen tills jag vet att det kommer att bli bra. Därför finns "skräpet" med på bilden 

 

Inga kommentarer: