lördag 12 februari 2022

220212 Focus stacking test

 Fick se på ett Youtube inlägg att den sk "focus stacking" funktionen finns som standard i Fuji´s kameror. Det har den faktiskt gjort under flera år. Finns även med i min andra Fuji. Kompaktkameran. Det var värst.. jag som var så mallig när den kom med i Nikon's Z7:a och så har funktionen funnits med i flera år i Fujifilms kameror. Men det var i alla fall det jag ville testa idag. 

Till fina slottet Tullgarn för att se hur bra kameran gör detta samt hur det blir när man hemma sedan lägger samman 10 bilder där just focus automatiskt har förskjutits lite mellan varje. Fujikameran är en sk mellanformatskamera och den har även en annan feature. Kallas "pixel shift" men den ska inte sammanblandas med focus stackng. 

Det är något annat. Den förskjuter sensorn 1 pixel i taget och skapar på så sätt en ny sammanslagen bild redan i kameran utifrån de 4 st som tas. Den blir långt över 400.000.000 pixlar stor men den funktionen har jag inte testat ännu. Behövs nog egentligen inte för min typ av fotografering men skulle kunna tänka mig att den är välkommen för produktfotografer etc med extrema krav på skärpa och detaljrikedom.

Nu gällde det som sagt focus stacking av i detta fall 10 st bilder. Det går att göra en "stack" av upp till 999 bilder.... med mycket litet steg mellan varje bild. Men det lär nog ta tid. Ville testa först med max 10 för att utvärdera. Var överraskad hur enkelt det var med kameran. Enklare och mer rakt på än med Nikon kameran faktiskt. Bara elektronisk slutare samt fjärrutlösare för att inte få skakningsoskärpa... Handhållet går inte. Stativ ett måste

 Använde min Fuji 43 mm som på en FF motsvarar en 35 mm. Fuji´s vidvinkeln på 23 mm skulle på FF språk blir 18 mm. Med 23 mm blir allt skarp i alla fall så den fick ligga kvar i väskan. Det visade sig att även 35 utan en nära förgrund inte heller egentligen behöver "stackas". Men lite gjorde det ju onekligen och det blev bra - mycket bra. Detta funkar verkligen som en klocka. 

Tog bilderna i Fujifilm raw där varje bild blir 205 MB. Läste upp dem som de är i programmet Helicon Focus och sparade sedan resultatet till en tiff-fil som blev hela 600 MB stor. Läste sedan upp tiff-filen i DXO Photolab och korrigerade horisont etc samt sparade undan slutresultatet till lämpligt stor jpg fil. Man kan nog om det kniper redigera var och en av bilderna och sedan exportera till tiff eller dng innan man slår dem samman i Helicon. Idag var det som sagt bara test

Helicon Focus visade sig vara mycket rappt. Det visste jag nog innan då jag tidigare har använt det men var ändå överraskad över hastigheten med tanke på de stora Fuji filerna. Det tog inte mer än ca 30 sekunder att gå igenom 10 st raw bilder á ung 205 MB från Fuji´n. 
 
Nu vet jag att det funkar och blir "bra". Bäst och mest nytta kommer jag nog ändå att få vid makrobilder eller med något i förgrunden som det vore bra om det också blev skarpt. Det behöver vara helt lugnt så det inte blir rörelseoskärpa. Det var det inte idag och det kan man även se i grenverket på bilden. Fick helt avstå idag från buskar nära som förgrund då de fladdrade för mycket i vinden

Ja, detta blev i alla fall mål. Behövde inte ens ta i stolpen för att gå in


Inga kommentarer: