tisdag 30 november 2021

211130 Promenad med telet

 Fågelfotografering idag...? Nja. Naturfotografering mer åt rätt håll. Dokumentär fotografering är nog mer rätt. Har sett att flera fågel arter håller till längs Trosa ån - det rinnande öppna vattnet genom samhället. Hägern har jag faktiskt sett flera gånger när den står och smyger längs ån i de skuggiga partierna för att inte synas. Såg att den fångande en ganska stor fisk som den svalde men hann inte med kameran riktigt. Var en halv sekund för långsam. Pratade med en kvinna som kom ut från ett hus om jag kunde få stå på hennes gräsmatta för att komma närmare. Ja, det går bra. Den har varit här nu i tre år på rad berättade hon. Såg att fågeln blev lite besvärad och nog avsåg att flyga iväg om jag insisterade på att komma närmare. Så det fick vara... Går åt mycket energi att lyfta och flyga för den. Det blev därmed ingen artbild men väl en fin narturbild

 
Lite kul beteende med änderna. De sam före men något långsammare än jag gick. När jag var i höjd med dem saktade de ned och avståndet ökade snabbt men åt andra hållet. Exakt samma beteende när jag gick tillbaka. Smarta.... tror jag 

 
En bättre bild på det strävsamma paret. Är nog vana vid att människor är relativt nära men håller ändå uppsikt och avstånd

 
Inte det minsta rädd. Verkade som om fågeln kanske räknade med att få mat... 

 
Gräsänderna beter sig precis så. En människa som stannar till. Undrar om den kanske slänger till oss lite bröd? Bäst att simma närmare och hålla sig framme om det skulle hända. Den enda vilda fågeln som faktiskt ibland kan äta ur handen

 
Men dagen började med att Tereza tog några bilder på rimfrosten på altan fönstret när solen precis hade gått upp. Ville inte vara sämre jag.... Fantastiskt vilka fina mönster det ändå blir


 

2 kommentarer: