söndag 14 november 2021

211114 Promenad

 Följde Sörmlandsleden söderut vid Tureholms slott. Har inte gått här förut så jag ville testa. Lite blött i skogen men det blev bättre efter ett tag. Såg på håll ut som om träden var döda men det.är de nog inte. Tror att det är lärkträd. Läser på att det är Sörmlands landskapsträd


 
Mycket trevlig led men den var lite jobbig då det är ganska kuperat. Ville hitta en annan stig för att slippa gå samma väg tillbaka. Fick försöka leta mig genom skogen utan stig. Inga problem när man har en offline karta och GPSén igång. Hamnade i ett slags myrområde. Mycket blött och det var bara att försöka gena ut på Sörmlandsleden igen. Som sagt... kartan i mobilen sparar många steg

 
En stol här bland alla ställen?

 
Ville ta en bild på gården mitt ute på åkern.Helt plötsligt från ingenstans ropar någon "hej". Sitter en jägare på pass i skogskanten. De jagar rådjur och hjort beättar han. Inte älg längre och det skulle vara riskfritt att vara bokom honom i riktning mot skogen. Senare hör jag flera skott.... och hundar som skäller

 
Upphackat i stammen som efter en hackspett. Den har nog en av sina favoritplatser på grenen i övre delelen på bilden. Det kan man nog förstå när man ser spillningen strax under

 
Energiskog. Pratade något med en som bodde strax där jag kom fram. Han visste inte vilket lövträd detta är men berättade att de första träden sattes för ca 7 år sedan som just energiskog. Växer fantastiskt snabbt. Just dessa träd på min bild tror jag är yngre. Fanns träd längre bort i snöräta rader som var något högre men dubbelt så grova. Finns dessa träd verkligen normalt i vår fauna?

 
Stora löv. Det är min smartphone som ligger bredvid. Försöker läsa mig till vad det är för träd. Verkar vara en framodlad variant av "svartpoppel". Kan inte föröka sig själv men odlas och planteras samt är härdig upp till Ångermanland ungefär. Kan bli upp till 300 år gammal.....


 

Inga kommentarer: