onsdag 10 november 2021

211110 Trosa promenad

 Har numer två alternativa slingor som jag går. En är knappt 7 km och en är något längre som och tar nästan 2 timmar att gå. Det var den senare jag gick idag. Träffade på en person som plockade svamp. Hon fick flera liter trattkantarell eller "höstsvamp" som hon kallade den. Taggsvampen fanns i mängder. Ätlig men smakar egentligen inte så mycket. Blir volym men plockade inget då den behöver smaksättas med annan svamp, typ kantarellen. Men är fegare numer vad gäller svamp.... 


Kvinnan som letade "höstsvamp" berättade och pekade ut ett område där det alltid växer mycket kantareller. Det var snällt och vänligt. Tack så mycket för den informationen. 

Det är en fin gammal skog som leden går genom. Träden har stått här länge och tror att de är mellan 50-100 år gamla. Som en skog ska se ut.... om man får välja. 


Är glad för att det finns så fina möjligheter att enkelt komma ut i naturen. Ingen bil behövs. Bara rakt ut från dörren någon km bort. Bara kamera #2 var med. Hade även enbens stativet med idag. Såg när jag kom hem att det alltid generellt blir bättre när jag använder det. Kameran tar mycket bra bilder men nästa gång får även andra kameran samt makrot också följa med. Även om det blir 2 kilo extra. Såg på slutet råbocken igen som jag brukar se och "prata" lite med. Skygg men inte jätterädd. Håller sig alltid 50-75m ifrån


Inga kommentarer: