fredag 26 november 2021

211126 Tror det blir bra....

Det börjar se ut mer och mer som en cockpit runt min stol framför datorn. Till vänster med kudden är Tereza´s plats. Har kompletterat min hörna med ett läsbord... Trodde jag aldrig men har sneglat länge och köpte ett till slut. Fick det idag. Beställde det på Amazon där en engelsk site kunde ta upp beställningen. Levererades sedan från Kina via Holland och sedan via omlastningar på lastbil... Har kunnat följa paketet via en app hela vägen till PostNord terminalen i Trosa. 

Märkligt ändå hur det har blivit. Inte första gången som jag har köpt något via annat land i Europa eller tom direkt från Kina. Lite annorlunda numer hur och vart man köper samt mest hur man sedan får paketet. Har även "importerat" själv med pålagd tull som måste betalas till Tullverket innan man kan hämta. Det var länge sedan som man gick in i affären i Munkfors och då bara kunde få köpa det som de hade hemma - eller i bästa fall kunde ta hem. Till och med ville ta hem. Hände ju då och då att man vägrade. För mycket jobb... Eller behöva åka till Karlstad och där på vinst och förlust knalla runt för att se om någon hade hemma det man ville ha. Fanns ju inte ens kund broschyrer för att se vad man skulle kunna beställa - om någon ens ville ta hem. Helt otroligt hur länge sedan det känns. Men.. är det så länge sedan egentligen?

Kan nu i alla fall läsa i ögonhöjd utan att behöva hålla i boken. Inte heller behöva sitta i fotöljen som en säck potatis och läsa i det som ligger i knät. Två lampor (som inte syns i bild) finns bakom ryggen för att kompensera lite för åldern. Kanske ändå de som gör mest. Fotpall - bara det. Är mycket nöjd! Kan även ha två böcker på läsbordet samtidigt.... Eller anteckningsbok... eller mobilen... eller


Begrundar den nya funktionen, tänker tillbaka och filosoferar lite kring om jag hade varit i 20-30 års åldern.. Då skulle jag nog inte köpt ett även om jag hade haft råd och tyckt att det var en bra idé. Vad ska de som besöker mig eller oss tycka och säga? Köpa något som ingen i Munkfors har eller ens kommer att skaffa....? En pryl som inte ens har fått "godkänt". Det går ju inte. Behöva förklara sig inför hånande och retsamma "Munkfors" kommentarer. Men det var då det. Mycket länge sedan jag ens brydde mig. Med livserfarenheten vet jag också att det bara var en spegelbild av vad de egentligen vill säga. Gör mig istället numer bara glad och förnöjd. Förstod det inte då men det tog en stund i livet tyvärr att genomskåda falska mingelflin och illvillighet... 

😊😊😊😊

Inga kommentarer: