måndag 8 november 2021

211108 Lövsta kalkbrott

 Var till Lövsta kalkbrott idag. Skulle bli sol men den syntes inte där i alla fall. Sökte hemma efter information och hittade några gamla bilder. Gamla... De fanns på digital museum Sörmland och var från 1977. Mindes nu att min granne här i Trosa, A-C som senare flyttade, berättade att hennes pappa var chef där. Hon använde ordet "kalkbruket" och det fick också en förklaring enl bilden nedan och någon mer som ligger sist


Foto 1977: Harriet Wigertz/Södermanlands museum

Flera långa dagbrott fyllda med vatten. Undrar hur många m3 vatten man pumpade ur brotten varje dag när man bedrev verksamhet här?



Såg något om dykning när jag kollade på kartan innan jag åkte. Vattnet är ju kristallklart så jag kan förstå att man gör det just här. Lite sugen att bada här blir man ju


 
 Räls för att få upp stenarna



Lite nyfiken hur djupt brottet är. Är nog samma konstiga känsla som när man simmar 5 meter ut i en norsk fjord. Man känner obehag av att veta att det är flera 100 meter dupt under där jag simmar. Skulle tro att det är nog i alla fall 50 meter djupt här




 
Ser mycket rakt ut och misstänker att det gick järnvägsspår till och från kalbrottet och bruket. På båda sidorna dagbrotten



 
Måste vara resterna av det som blev kvar från förbränningen. Många många m3.


 
Gick någon km runt brotten och blev glad när jag fann dessa. Lämningarna, fundamenten efter de båda skorstenarna från bruket och förbränningsungnarna som man använde när man gjorde om den brutna kalkstenen till kalk.
 

Finns inget annat som tyder på  den ändå stora omfattningen av verksamheten annat än de gamla bilderna. Allt är rivet och detta var ingen liten arbetsplats


Foto: Harriet Wigertz/Södermanlands museum

Industrispår framför?


Foto: Harriet Wigertz/Södermanlands museum

Inga kommentarer: