fredag 20 augusti 2021

210820 Reflektioner på cykeln

 Tereza och jag cyklade vår runda längs gamla vägen och förbi gamla häradskyrkan till Vagnhärad och tillbaka den nya cykelvägen. Inte speciellt långt, ca 15 km. Funderade på hur avstånd har förändrats under åren.Inte bara med cykeln utan generellt.

Minns att kollegor på KPMG under 90-talet var imponerade när jag cyklade från Råtorp in till city varje dag året runt. Men det är ju inte mer än ca 2-3 km enkel väg. Hade själv tidigare bilen till Komrevs kontor vid inre hamn eller på Drottninggatan. "Alla" tog bilen till allt på den tiden.... Minns också att jag hade många funderingar när jag till slut bestämde mig för att istället cykla till bussen och tåget till Örebro som gick från järnvägsstationen. Såg det då som ett problem.... att stadsbussarna inte passade i tid. Märkligt. Att gå ut och sedan vänta på bussen 5-10 minuter är ju nästan samma tid som att åka cykel hela vägen. 

Numer cyklar man upp till 15-25 km utan att ens tänka på att det skulle kunna vara "långt".

Längs Trosa ån i Vagnhärad

Men det finns dock en stor skillnad. Efter 1 timme eller mer på cykeln så infinner sig dock något annat. Kraven på att cykeln är i bra skick, går lätt samt kan växlas ökar dramatiskt. För att inte tala på kvalitén på sadel och trampor. Kjedje- eller pedalgnissel och lite luft funkar inte om det blir längre än 1-2 km. 

Har tex funderat på om det var bara jag som fick träsmak. Det var det inte visade det sig men det finns kläder och utrustning som man behöver för att fixa just det. Det visade sig inte handla om att byta sadel som jag gjorde. Även jag fick bli med i community´n "cykelbyxans vänner". Bytte tillbaka sadeln...

Bortdommnade handleder och armar visade det sig också var något jag delade med andra som cyklar mer än 1 timme åt gången. "Tryckutjämning" med speciella handskar... Tycker jag kan se kroppsspråket och höra responsen om man för 40-50 år sedan skulle berättat med stor inlevelse att "du" behöver nog köpa tryckutjämnande handdskar. De hade kanske inte sagt det men tänkt "fjollper"

Kanske har man insett att cykeln inte kan vara hur enkel och trög som helst. Då används den inte. Den användes inte som transport redskap på rätt sätt under många många år även om man hade en. Köpa en cykel av hög kvalité var då inte att tänka på. Kanske var de förhållandevis för dyra? Minns inte men skulle tro att det var en för stor investering att köpa en motsvarande MTB cykel för 30-40 år sedan.  

Kanske finns förklaringen här till att vanliga 30 km mopeden inte är speciellt vanliga och eftertraktade längre. I många fall går det nästan lika bra med en bra cykel.

Inga kommentarer: