onsdag 4 augusti 2021

210801 Släktträff Sunnemo

 Vi är på väg till Sunnemo. Vi ska träffa mina mostrar Lena, Marianne (samt Henry) och Monica som har hyrt en stuga och går i sina fäders fotspår under 1 vecka. Jag får representera den saknade systern. Vi är lite tidiga för att hämta nyckeln vid Råda Hotell så vi passar på att äta lunchen vi har haft med oss. Lidsbron i Sunnemo är en för många välkänd publik badplats även om just jag inte badade här så många gånger. Så många minnen från barn och ungdomsåren från dessa trakter. 


Två unga kvinnor som paddlar kanot. De lagar mat och äter på bryggan. Ganska säker på att de pratar tyska med varandra. De är nog lite för tunnklädda, hållar armarna runt benen och de ser ut att frysa i blåsten. 


Efter nyckeln åker vi upp till området Dammhugstret där huset de har hyrt ligger. Åker sedan vidare under eftermiddagen till torpet Undel. Stället där min morfar Gösta föddes och växte upp med sina föräldrar och sina syskon. Min morfar tog sig senare i livet också efternamnet Undelsgård från stället där han är född. Antagligen ingen slump utan platsen där han växte upp betydde förmodligen mycket. Vi har mött upp Sven som visar oss runt och berättar om huset och den period då han själv växte upp där tillsammans med sina syskon. Sven har ingen koppling till vår släkt annat än att han och hans syskon numer äger huset som min morfar växte upp i och som hans far arranderade. Men många minnen sammanfaller och vävs ihop visar det sig...


Min morfars föräldrar arrenderade som sagt marken och huset. Svens föräldrar friköpte senare del av arrendet. Om man klickar på kartbilden nedan öppnar sig Lantmäteriets karta om man vill zooma i den. På bilden nedanför finns koordinaterna till uthuset - exakta punkten där min bil står enl någon bild nedanför



Vi tittar in.... Mycket är omgjort förstås. Vedspisen är inte original berättar Sven men platsen den står på är nog original. Sven berättar vidare att det även under hans uppväxt inte fanns avlopp på det sätt vi menar idag. Det fanns en avloppsho där man hällde gråvatten och det rann ut i ett rör som mynnade i ett dike längre ned på tomten. Rummet innanför köket var det sk finrummet. Användes knappt utan alla sov i köket berättar Sven. I alla fall under vintern då det var svårt med att hålla värmen


Min morfars föräldrar hade 2 kor och 1 gris vid torpet när de bodde här. Höns också naturligtvis. Min morfars föräldrar samt barnen på bilden nedan. Bilden bör ha tagits under 1930-talet. Min morfars far hette Johan Alfred Persson och är född 4/12 1875. Min morfars mor hette Augusta Maria Persson och var född 24/6 1879, 

Min morfar Gösta längst till höger. Citat från Lena ang barnen i familjen... Ruth, född 1900, Hildur född 1903, Helmer född 1905, Gösta, född 1908, Kalle, född 1911, Ella född 1914.
Vi var till familjegraven dagen efter. Det visade sig bli en liten egen historia kring att finna gravstenen som jag berättar lite om under nästa dag. Intressant är att hustruns namn, Göstas mor, inte är med på gravstenen..


Vi betraktar äppelträdet som också finns med på äldre bilder. Det innebär att trädet är långt mer än 100 år. Det är än märkligare att det fortfarande bär löv och frukt. Det är nästan bara barken som finns kvar runt 50% av stammen nedtill. Går att se rätt igenom. Men såga ned det är nog inte att tänka på. Det bär på allt för många minnen


Min morfars syster Ella är fotograferad vid äppelträdet. Just den grenen är avsågad men det syns fortfarande vilken gren det var
Sven berättar om huset och torpet och vad han minns själv samt även vad han har hört berättats. Intressant att olika familjers och släkters öden kan vävas samman via platsen där de har bott


Vi beundrar den vackra ståtliga linden på tomten. Också ett träd som är kvar från den tiden


Så stort besvär för att det skulle se snyggt ut. De färgade skarvarna som man lade till i efterhand har ingen funktion utan är ett mer estetiskt tillägg till ena gavelns utseende. Teglet är av typ sandsten och det är tillverkat av material från Sunnemo berättar Sven


Min morfars far skötte inte bara om torpet tillsammans med sin fru. Hans huvudsakliga inkomstkälla var att köra lastbil som anställd vid Nore bryggeri


En nedrasad vedbod minner om ett annat sätt att leva. Hugga ned träd, dra fram. Kapa och hugga upp i vedklampar som slängdes in i vedbon för att torka. Ingenting kom fram gratis och atomatiskt direkt ur väggarna. Ingen annan stans heller ifrån för den delen. Det är inte så länge sedan... egentligen


Var till min fars grav i Råda. Såg en skylt om att om det fanns en grön skylt vid graven så behövde anhöriga ta kontakt med kyrkoförvaltningen för att klara ut hur gravrätten skulle hanteras. Grön skylt betyder att den har gått ut. Men... det fanns ingen grön skylt vid pappas grav så det är OK. Än så länge i alla fall





Inga kommentarer: