tisdag 17 augusti 2021

210817 F11 i Nyköping

 Regnar idag när Henrik är hemma. Vi åker och kollar på flygmuseet F11 i Nyköping. Gratis inträde på tisdagar vilket är bra flyt. Å andra sidan kostar det normalt 40 kr att gå in vilket man också överlever. Vi började med att se på en 17 min lång film som var mycket intressant. Gick igenom F11 historia från det flygfortiljen uppstod 1941 tills den lades ned under 1980 talet


Vad blev då behållningen. En av de viktigaste för mig var kanske känslan av saknad och vemod. Ett annat Sverige, från min barndom och ungdom. Sättet man pratade om landet bl a


Utan spaning - ingen aning. Man släppte ut balonger över norra Norge (tror jag) som skulle driva med vinden över Sovjet och sedan landa i Stilla havet där man plockade upp dem med flygplan. Ingen pålitlig flygspaning precis och mycket materiel gick nog till spillo. Lite skillnad idag med sateliter 


Kamerorna man använde. Ganska häftiga filmrullar. Ett negativformat som var som en A5


Flygande tunnan var legendarisk. Minns den från min barndom när de kom. Sveriges första reaplan. I alla fall egenutvecklade. Tyckte det var häftigt när de flög över. Mindre än vad jag trodde nu när man ser dem nära och i verkligheten




Det fanns här alla flygplanstyperna förutom JAS Gripen. "Vi" var och fortfarande är extremt duktiga inom detta område. Ja, egentligen fler områden än så. 


Något som jag inte visste innan var att det var flygspaningen över Östersjön under 50-talet utförd av Sverige som upptäckte båtarna med kärnvapen som var på väg till Cuba. Det var de svenska flygbilderna som USA använde som bevis på att Sovjet mobilserade på Cuba. Under Kenndy perioden och hela världen höll andan när Kenndy hotade med att skjuta eller ramma båtarna med krigsfartyg om de inte vände.. Båtarna som hade fotats redam när de gick på Östersjön vände till slut när de var nära Cuba. 



En annan behållning och tankeställare var hur extremt trångt och tajt piloterna hade det på sin arbetsplats


Ta sig ner är väl en sak men att kunna jobba där också. Alla knappar och rattar samt spakar som satt överallt. Hur i helvete klarade man av det? 




Inga kommentarer: