lördag 11 december 2021

211211 Biofototräff

 Tereza och jag var på fototräff med Biofoto idag. Lite vis från tidigare av att åka bil mitt inne i city så ställde vi istället bilen i Solna Centrum och tog tunnelbanan in. Linje 11 har ju ändstation vid Kungsträdgården så det passar perfekt. Fick fråga lite men alla är hjälpsamma. Vi såg först en station ovan jord och gick dit. Det visade sig vara tvärbanan. Lantisar... tänkte man nog och lite småflin. Ja men å andra sidan.... varför ska man egentligen behöva veta skillnaden mellan tvärbana och tunnelbana? Om man inte normalt använder dem? Är det med i bröstmjölken för de som bor eller tänker bo inom 08 området?

 
Vi blev drygt 10 st som följde vattnet från Kungsträdgården bort mot Skeppsholmen. Trevligt med fotokompisar igen. Gillar verkligen att fota tillsammans med andra. Tereza och jag fick nog lite blodad tand vad gäller stadsmiljöerna i Stockholm. Vi började idag vid fågelmatningen strax nedanför Kungsträdgården
 
 
Huvudstaden i Sverige är vacker - på riktigt


 




 
Någon av oss blev lite trött på att gå omkring.... Tereza hade heller inte den riktiga kameran med sig och tröttnade nog.  De tidiga bilderna på kvällen togs med höga ISO tal (5000). Senare fick det bli bas ISO och lång exponerings tid. Funkar men inte alltid så lätt som det låter. Har med fjärr utlösaren med kabel. Det märks på något sätt när jag använde den. Blir bättre.


 Tunnelbanan kostade 25 kr för mig och 38 kr för Tereza i vardera riktningen. Fram och tillbaka (126 kr) blir ju också mycket pengar. När vi kom tillbaka till Solna centrum var vi mycket hungringa. En MAX resturang gick inte att igonera. Tereza fick "fel" hamburgare men åt upp en likadan som jag beställde. Tror hon var ännu hungrigare än vad jag var. Parkeringen kostade 110 kr för nästan 5 timmar. Man skulle kunna leva gott om man ägde en...