lördag 4 december 2021

211204 Köpa dator....

 

Beställde ny skärm till Tereza.... Den som fanns är ju bortåt 10 år så det är OK. De är heller inte så dyra numer. Väljer från olika leverantörer och får den levererad från Tyskland efter någon dag. Som man har vant sig vid de senaste 10 åren. Räcker inte längre med att lomma in på en affär och välja vad de råkar ha hemma. Erfarenheten var ju också att hyllvärmare hade de gott om 

Men det är inte det jag ville berätta om. Skärmen kommer men den hoppar inte igång. Dator och skärm pratar med varandra ser jag men ingen bild visas. Det får bli en sväng förbi Kjell & Co för att testköpa en ny Displayport - DVI sladd för att se om det är den som jävlas. Nej - tyvärr inte visade det sig. Kontakten i laptopen sticker ut kanske 5 cm och jag tror att vi har varit för oförsiktiga när vi har lyft och flyttat den. Det kan man egentligen inte göra med den tunga sladden fortfarande kvar i. Det är med andra ord osannolikt att det är datorns fel. Det är vi som har varit för klantiga

Får väl bita i det sura äpplet. Lämna in in 5 år gammal dator för reparation är ju heller inte billigt. Kollar på både stationära och bärbara men.... Vi håller ju på med bilder både jag och Tereza så datorn behöver vara snabb men framförallt helst ha ett separat grafikkort och helst 16GB internminne för det krävande bildredigeringsprogrammet. Plus lite annat på önskelistan. Bland annant två diskar. En för OS och en mekanisk för att lagra. Trodde jag skulle kunna komma billigt undan men det inser jag efter någon timme att jag inte kan. Priser rejält 10.000 plus. Det är ganska mycket och ändå strökt jag lite på önskelistan

Får väl sänka ambitionen lite då...? Men eftersom den bärbara där displayporten hade gått sönder var en rekonditionerad företagslaptop i det då övre skicket som hade varit leasad så är jag inte helt främmande för begagnat. Det är så man gör numer på företagen. Vet det sedan min tid också. Företagen friköper inte längre utan leasar inkl service och byter kontinuerligt ut dem efter 2-3 år beroende på kontrakt. De är då ofta i bra eller mtycket bra skick. De som leasas är också de kvalitetsmässigt bästa. Något annat är ju inte ens tänkbart.

Så jag kollar lite efter en stationär och fastnar för Fujitsu. Den kan inte längre köpas ny men när man kunde så kostade den 16.000 kr i det utförandet. Det egentligen intressanta och anledningen till mitt inlägg är att det verkar gå hett till på siten där jag till slut kunde beställa den. Det finns mycket och många och det försvinner datorer under tiden jag kollar och och någon kommer tillbaka. Det är alltså fler än jag som kollar.

Men det är ju vettigt. En högpresterande kvalitetsdator är inte utsliten efter att ha stått ute på ett företag 2-3 år. Kanske inte ens mycket använd. Har man tur har den stått under ett chefsbord eller under ett bord med en självutnämnd chef som allra helst sitter kontinuerligt i möten och som behöver fråga hur man sätter på den... 

Man byter också ut komponenter om det behövs. Lämnar 1 års garanti. Betalar ca 25% av nypriset för denna. Skärmen behåller vi och jag kommer nog att bli lite avundsjuk och behöver byta skärm jag också vad det lider

Tror det blir bra



Inga kommentarer: