måndag 6 december 2021

211206 Promenad från Vagnhärad

 Tog Sörmlandstrafik bussen idag till Vagnhärad. Ligger knappt 10 km från Trosa. Samhället tillhör Trosa kommun. Min plan var att gå av vid järnvägsstation och sedan gå tillbaka genom och längs skogen. Gick först till den gamla kvarndammen. Finns kvar rester men man behöver veta vad det är som inte är borttaget

 
Gräsänderna beter sig annorlunda mot andra vilda fåglar. De kommer simmande och springande fram. De lägger sig ned framför fötterna. Känner mig lite fissig.... Kunde ha haft med mig något för dem att äta. Får bli nästa gång. En gräsands hane lägger sig på min högersko... Vill sträcka ned handen som man gör till en katt eller hund. Det förstår inte en gräsand. Men de vet på något sätt att jag inte är farlig. Det känns bra i alla fall

 
Får använda kartan och GPS funktionen i mobilen. Vill ju inte ranta iväg flera km innan man inser att man gick fel. Vagnhärad på lite avstånd. Fint samhälle att bo i det också. Har noterat att priserna är lite lägre här än i Trosa 

Så kommer jag i alla fall till vägen som jag hade sett ut i förväg. Den som passerar ett fornminne. Södermanlands runinskrifter 24 heter ruinstenen visst

 
Det visar sig när jag kommer närmare att hela området är klassat som en fornby. På något sätt syns det. att det har legat hus här tidigare
 
 
Har klippt in det som står på Wikipedia

en folkvandringstida runsten som återupptäcktes 1861 och nu står rest norr om Berga i Trosa-Vagnhärads socken i Södermanland. Den är av gråsten och 150 cm hög och 110 cm vid foten. Inskriften utgöres av två rader urnordiska runor utan infattningslinjer. Den övre raden är vågrät och runorna ska läsas från höger till vänster och utgörs av kvinnonamnet Fino som motsvarar det fornvästnordiska Finna. Den nedre raden runor är ristad uppifrån och nedåt, och läses också från höger till vänster och utgörs av mansnamnet saligastiz 

 

 
När jag kollade efter ruinstenen såg jag detta märkliga på flygfotot. På bilden såg det ut som om ett nät hade byggs över en öppning i berget. I verkligheten inte lika dramatiskt. Tror kanske att det är något militäriskt...  Fanns en typisk sådan byggnad i närheten. Ingen skylt om fotoförbud....

 
Korsar sörmlandsleden, viker av den istället och går 3-5 km genom skogen. Nästan som att få vara i kyrkan. Inget tjatter och flams. Kommer ut till slut i närheten av skidbacken i Trosa som har fått nytt liv efter förra vinterns snö och kalla period. 

Träffar på markägaren till marken näst intill kommunens. Han berättar att en privat person köpte en pistmaskin till backen samt en grävmaskin för att fixa till den. Kommunen har med hjälp av pengar från allmänna arvsfonden fyllt ut backen samt dragit en ny vattenledning från Trosa ån för att snabbare kunna skapa tillräckligt med snö. En privat person som betalar flera miljoner ur sin egen ficka..... En Trosa bo som vill ge tillbaka för något


 

Inga kommentarer: