lördag 21 september 2024

240921 Morgondimma

Det märks att det kommer att bli en fin dag. Bara dimman lättar. Vi skyndar oss ut till Picasso statyn för att kolla om vi kan få någon bild när solen bryter igenom. Det blir aldrig som man har tänkt sig men det blev lite åt det hållet i alla fall. 

 
Inte många turister idag. Någon husbil men annars tomt men det är många som springer eller promenerar ut mot Strandudden. Finns 3-4 restauranger ut mot Picasso statyn men bara en har öppet idag. 

Min arbetskompis Anna-Lisa Bruhn från Komrev tiden (80-tal) tog oss en gång ut till hennes sommarstuga. Känner inte igen den så den är nog också ombyggd till villa idag. Som de flesta sommarstugorna längs den vackra vägen. Flera km vackra villa och sommarstuge lägen.


 
Det är många båtar som fortfarande ligger kvar i vattnet. Minns själv under mina år med båt att den låg i alldeles för länge. Det blev snabbt för kallt i början av september men fick inte tummen ur. Tills man bara måste lyfta upp den. Då stod vi på kö... Det samma gäller nog ägarna till 50-100 båtar som fortfarande ligger kvar i vattnet. 

 
Vackra och vackert renoverade sommarstugor på andra sidan viken. Ingen bilväg dit. Går reguljär båt till andra sidan och den fina sandstranden under sommaren


 
Henrik är hemma och jag har ganska nyligen skjutsat honom för att ta bussen till Filipstad. Han ska träffa sin kompis i Molkom. Under frukosten pratar vi om allt möjligt och mindes då en episod från 70-talet. Har ingen bäring på idag men ett minne hur som. 
 
Mannen ovan som ser kanske ut att ha svåra väderspänningar men tar faktiskt bara en bild med enbens stativet. Det är jag...

Minnet.... Jag och min dåvarande tjej Birgitta hade börjat spela golf vid Uddeholms golfklubb. Skulle tro att det är ung 1975. Bara 50 år sedan. Jag... men inte Birgitta hade fått grönt kort. Jag fick nu spela skarpt på golfbanan. Inte bara stå och träna längre. 
 
Hål #7 vid banan i Norra Råda är för herrar ett 135 meter och ett sk par 3 hål. Man förväntas hamna på ett extra stort green område med ett slag från utslagsplatsen med en ravin mellan. Sedan två slag varav en putt. Någon kanske några har lyckats få ett sk "hole in one"

Använder järn 5:an för att få backspin. Bollen behöver stanna när den laddar. De flesta använder nog en 7:a för extra backspin men den klubban slår inte lika långt. Jag lyckas med 5:an hamna bortanför hålet med bra backspin och bollen rullar baklänges och ned i i hålet. Hole in one!!!!

Är ensam men jag berättar stolt och glad vid klubbhuset vad jag lyckades med. Nja, de tror mig inte eller de vill inte tro mig. Inte ens min gamle lärare Lennart Andersson från realskolan som var där tror mig fullt ut. De berättar att för att få bli accepterad som en som har gjort ett hole in one på det hålet behöver man ha vittnen. Eftersom bedriften är lite unik. Minns besvikelsen men den var egentligen inte speciellt tung att bära. Jag visste ju själv.

 
Tereza tog de två sista bilderna med sin mobil


 

Inga kommentarer: