onsdag 27 mars 2024

240327 Tysslingen

 Vi var till Tysslingen idag. Ca 20 mil från Trosa. Ligger några mil nordväst om Örebro. Ca 10 bilar med kamera folk i ung samma ålder som mig/oss. Det är väl å andra sidan vi pensionärer som är lediga en arbetsdag och som därmed kan åka. 

Regnet hänger lite i luften. Dåligt med ljus. Överhörde att sångsvanarna var mycket mer pigga på att flyga omkring igår. Solen lyste och värmde. Det var egentligen det jag hade velat att de hade gjort. Det är konstigt förresten att det alltid var bättre igår, förra veckan, förra gången eller förra året. Det är aldrig något som är opimalt här och nu. 

Har numer en kamera med följande fokus på fågelns öga. Helt otroligt men man ser faktiskt att det sitter en lite grön fokus ruta på fågelögat flera hundra meter bort. Som följer med om jag också grovt följer fågeln i luften. 

Inte så rädda precis. Har använt min telezoom i läget 600 mm.  Jämfört med en fullformat (FF) motsvarar det ett 900 mm. 

På tal om FF. Ser kvinnor minst i min ålder som rasslar iväg många bilder med en Nikon D5 och ett långt tele. Mycket dyrt ekipage då det begav sig. Mannen har en tubkikare modell bättre. Han hade visst sett något ovanligt som jämfört med en annan art är mer brun på hjässan... typ. Ja ja men ingen som kan kolla. 


Är väldigt nöjd med kameran. Snabb och tyst. Sätter fokus förvånandsvärt bra. Jag behöver också hjälpa till men fåglarna flög inte min väg idag. När gör de det förresten?



Inga kommentarer: