söndag 26 januari 2020

200124 Saigon


Vi har en egen dag idag i Saigon... Vi ska resa först i morgon. Försöker slå ihjäl tiden genom att promenera omkring och kolla på allt möjligt. Det är nyårsafton idag i Asien och även Vietnam. Kanske går vi ned tillbaka till floden för att kolla på fyrverkeriet vid 12-slaget. Vi går och rekar ca 1 km från hotellet så vi är säkra på vart vi ska senare i kväll


Floden är ganska skräpig och smutsig som jag kan bedöma. Vietnam ligger nog flera årtionden efter oss vad gäller renhållning och vatten- och avlopp. 


Men vi är mätta på intryck från Vietnam. Mätta på alla dessa konstiga trafik situationer och hur mycket man kan frakta på en motorcykel. Vill bara få åka hem. Hade kollat om det gick att åka en dag tidigare men det skulle kosta mig ca 5000 kr extra... Antagligen var det därför som jag planerade att stanna 1 dag extra fån början. Vi går runt och kollar, äter lunch och fikar på olika ställen. Turistpriser men det är inte lönt att gå flera km för att komma billigare undan. Så dyrt är det egentligen inte heller. 



Under resan har det mognat ett beslut hos mig. Idag bestämde jag mig för att det kommer att bli min linje vad gäller resor.... inte hemligt men ändå 

Lite orolig är jag för visumet som vi inte har. Sverige tillhör en av de få länder som inte behöver det för sina medborgare om man stannar upp till 14 dagar i Vietnam. Har räknat på fingrarna nu så många gånger... och om jag har fattat rätt (från Henrik) ska vi ha knappt 1 dag till godo. Men har också hört att tull och polis kan vara kitsliga om man har räknat fel med dagarna. Det är det sista jag vill ska hända

Somnar vid 10-11 tiden och vaknar inte ens till fyrverkeriet som enl Tereza är mycket kraftigt. Sover som en klubbad gris. Kolla på raketerna vid 12-slaget... Nja blev inget. 



Inga kommentarer: