tisdag 21 mars 2023

230321 Sälen

 Det är enligt Henrik ung 10 år sedan vi åkte "alpint" senast. Passar på att göra en liten skidresa till Sälen nu när inte Tereza är hemma eftersom hon inte åker skidor. Bor på Högfjällshotellet. Har åkt i denna backe förut men aldrig bott på hotellet

 
Fina rum. Hyr skidor etc i shopen som finns i källardelen. Inkl liftkort och försäkring för 4 dagar kostar allt 2.500 ung. Inte billigt precis men OK ändå. Trodde jag kunde använda mina gamla skidglasögon men undrar om de ens är för att använda för skidåkning. Åkte utan och det var svårt. Köpte ett par som kostade 400 kr. De billigaste. Det kommer att göra mycket. Vågar åka lite fortare nu när man ser ....

 
Åkte från Trosa strax efter 07 och var här 13 ungefär. Inom en timme hade jag fått mitt rum, hyrt utrustning och åkt ned till liften. Det är en barnbacke allra först ned till de andra liftarna. Tur det. Kände mig minst sagt ringrostig. Åkte två gånger i barnbacken innan det började kännas lite mer OK. Undrar faktiskt om det kan vara skidorna. De är lättsvängda.... mer än jag egentligen vill att de ska vara. De gör mig lite osäker då det biter lite för lätt. Kanske byter jag mot andra i morgon som jag är mer van vid

Jag som var lite orolig för att nedfarterna är lite för barntillåtna. Nja, där jag är idag är det inte det. Finns svårare på andra sidan liften. Kanske jag testar i morgon?


 Det är nästan tomt på folk i skidbacken. Några äldre och några barnfamiljer. En del åker längdskidor. Känns konstigt att vara här ensam. Utan Henrik och Fredrik men ändå OK. Kanske blir detta min sista gång på skidor utför. Kanske.... det är därför som jag gör det. Innan hela handflatan tar i kaklet

Inga kommentarer: