fredag 3 mars 2023

230302 Skagen

 Hemrese dag idag. Är fullt nöjd. Har gjort och sett det jag ville. Lite städning samt lastning på morgonen. Slutstädning ingick i priset men hur stökigt och smutsigt blev det på en skala...? 

Tankade diesel. Den kostar mindre i Danmark än vad bensinen gör. Det motsatta i Sverige. Var lite nyfiken på om bilen fick mer kraft med diesel tankad i Danmark eftersom jag minns att husbilen fick det när vi åkte nedåt Europa genom Danmark. Drog mindre per mil också. I Sverige är inblandning av biobränsle 30.5% vilket "försämrar" lite. Men det är ju helt OK med tanke på hur mycket det betyder för både miljö och national ekonomi.

 
Tänkte gå omkring i Fredrikshavn lite. Var inte så mycket att se. Åt Smörrebröd och kollade lite på folk. När man vill fördriva för mycket tid går den extra långsamt. Länge sedan jag såg och hörde ordet "smörrebröd". Minns mina många besök vid Danmarks Kommunerevision under Komrev tiden och Kommunekredit under min Kommuninvest tid. Bägge låg i Köpenhamn. Smörrebröd till lunch är vanligt i Danmark. De äter huvudmålet hemma på kvällen. 
 
Minns de många varianterna och de serverades ledningen eller direktionen som de kallade den under lunchen. Var inbjuden vid mina beöka att äta frokost i direktionsrummet. Mycket trevligt och bra på alla sätt. Fina minnen. Minns att "ledelsen" var mycket frågvis om mitt område. De var genuint och uppriktigt intresserade av hur jag såg på det och hade gjort kring detta med "IT". Kände mig verkligen varmt inkluderad. Var lite överraskad till en början men det var inget mot vad jag var första gången när jag förstod att man kring frokost även tog sig den "lille"

 
Åkte och ställde mig på en fd fabrikstomt för jag tänkte ta en tupplur i bilen. Det är då märkligt. Då kom några vägarbetare eller vad de var och började göra något vid utfarten på vägen. Stänger de av här, även om det är en kortare tid så kan jag få problem med att åka till färjeläget i tid. Fick flytta på mig men behövde inte vänta speciellt länge innan jag kunde åka fram hit efter biljett kontrollen. Sedan blev det en kortare "trynen in das auto"

 
Lite vis av sina dåliga erfarenheter har man väl blivit. Någon gång har man glömt bort vart jag kom upp och vilken våning bilen står på. Försöka memorera "5A" i huvudet om man är ensam är lite lurigt. En bild med mobilen är säkrare. När vi senare satt i bilarna och skulle åka var det en kvinna med barn på armen och en enklare hopfällbar barnvagn i den andra som sprang omkring och letade. Aningen stirrig blick och blank i pannan av stress svett. Hon fick hjälp att hitta sin bil av en kille i gul väst såg jag.

 
Buffé lunch modell stor. Mycket prisvärt för sina 250 dkr. Öl och vin ingår i priset... Inget för mig men ändå. 

Tre killar i övre medelålder satt ganska nära. Gick inte att inte höra vad de pratade om. Som jag tolkade det var de svenska tågförare. De pratade om självmorden vid tågstationer och utefter järnvägen och vilka "signaler" personer gav som kunde tolkas och visade vad de planerade att göra. Så makabert. Ett problem och trauma för dem. 

Ett "par" satt bredvid mig. Tror de inte var gifta utan kollegor. Tog mig och dem ca 1-1.5 timme att äta. Under den tiden pratade kvinnan oavbrutet. Mannen gruffade till lite då och då som svar samt någon gång med ett "dubbel gruff" som ett "längre" mer intellektuellt inlägg. Försökte kolla lite i smyg hur hon gjorde för att kunna äta och prata samtidigt... Vilken extrem smatterkråka

 
Kladdkaka men ingen grädde. Någon ordning ska det väl ändå vara... Men den kom fram snabbt efter försynt fråga med bägge stortårna vända inåt. 

 
Vackert båtväder men det är lite långtråkigt även om det bara tar 3.5 timmar

 
Min bil har enl mätaren gått totalt 14.500 mil. Tror faktiskt det är mindre men hur som. Tankade fullt men maxade inte i Skagen och åkte sedan sammantaget mellan 45-50 mil innan jag var hemma. Då stod mätaren på mer än halv tank. Den tar fortfarande mellan 0.4 och 0.5 vid långkörning. Det är inte dåligt. Märkte förresten ingen prestanda förändring

 

Inga kommentarer: