söndag 19 februari 2023

230219 Likstammen

 Åkte tillbaka till sjön Likstammen där jag var för några dagar sedan. Besökte då en fd vattendriven kvarn. 

Såg inte hur leden egentligen började föränn jag kom tillbaka till bilen. Gick på en äldre körväg men kom rätt till slut i alla fall. Leden var heller inte upplagd på OpenStreet map. Kanske går jag den en gång till. Passar i så fall på att logga i appen och sedan lägga upp hur den går på kartan. 

Den följer sjön ganska fint. Man ser den mer eller mindre hela tiden mellan träden


Fick en förklaring senare till att det ser lite "konstigt" ut på flera ställen. Området invigdes 2021. Stigen och området är nyss omhändertaget som "kunskapsskog". Man försöker bl a återskapa våtmarkerna. De flesta skogsbruk har ju dikat ut och dränerat markerna. Så såg de ju inte ut ursprungligen precis. Först tänkte jag lite surt att det var en damm för avloppsslam... i ett naturreservat. Men som tur var så hade jag helt fel.  


Gick som sagt den utmärkta leden. Det var på sina ställen extremt risigt. Träden låg huller om buller efter hårt väder någon gång under förra året skulle jag tro


Leden är inte en Sörmlandsled. De är rödmärkta


Ytterligare ett område som har återställts till våtmark. Intressant


När jag gick längs sjön fanns det där speciella ljudet på våren när isen rör sig och det sjunger i den. Hela tiden ett högt grovt ljud. Här fick jag förklaringen. Det är öppet längre norrut och vinden ligger på mycket starkt. Vinden skjuver på hela isflaket som täcker södra delen av sjön


Till slut kom jag fram till vindskyddet. Om jag hade haft tändstickor med mig hade jag gjort en brasa. Det blåser starkt och kallt. Minst sagt. Kan inte vara här mer än 10 minuter. Sitta och njuta med utsikt över sjön får anstå till en annan gång


Sjön Likstammen ska visst ha ett mycket fint vatten. Liksom vattnet i sjön Båven som ligger ganska nära


Fortfarande finns rester av den gamla vägen kvar - körvägen för häst och kärra. De gamla vägarna som följer naturen så fint. 


Lite kul med stegräknaren. Tog en skärmbild när jag var framme vid vindskyddet. Gick en enklare väg tillbaka. Främst för att det var jobbigt att klättra över alla nedfallna träd. Det fixar man nog så fort det torkar upp i markerna. 

Vägen tillbaka gick snabbare och var även kortare då jag mestadels följde en väg. Det blev hur som samamntaget 11.000 steg och en 8 km promenad idag. 8 km är inte speciellt långt men det var jobbigt och var exrtra glad denna gång att få se bilen igen.... 



Inga kommentarer: