tisdag 14 februari 2023

230214 Torpesta kvarn

 Fick tipset av mannen vid Grindviks kvarn som jag var till här om dagen. När jag kom fram såg jag att jag/vi har varit här förut. Några, som knappt kunde svenska, höll på med något arbete när vi var här för något år sedan. Kanske de röjde undan

 
 Det har funnits en såg på samma ställe. Den drevs inte av vattenhjulet utan av en turbin. Finns en bild längre ned med ringarna som var omkring vattenledningen in till turbinen



 
Finns ingen information om mjölnarbostaden men med 99.9% sannolikhet var det huset strax bredvid. Ser ut att vara samtida

 
De gamla vägarna. Körvägar för häst som följer naturen så fint



 
När jag/vi var här förra gången tänkte jag samma sak. Ska åka tillbaka och följa någon av lederna. Nu blev det lite mer konkret då det även fanns en karta uppsatt. Avstod idag då det är mycket isigt att gå. Gillar inte att gå på is med en kamera i ena näven. Men kommer tillbaka


 

Inga kommentarer: