måndag 6 februari 2023

230206 Stendörren

 Experiment och test idag. Har skaffat Photoshop för att lära mig lite mer. Kunna gå ut över gränserna lite. Lära mig lägga foton över varandra och manipulera det till en ny bild. Ena sättet att fota förtar ju inte det andra precis. Åkte till Stendörren där det är lätt att få bra ljus även denna tid på året.

Koncentrerade mig idag på att ta bilder som senare kan läggas samman bredvid varandra till en mer komplett bild. Att kunna få en vidvinkelbild med flera foton tagna med ett tele... typ. Vidvinkeln går ju inte att använda om avståndet är långt tex. Kallas för "stitching". Något bra ord på svenska finns inte. Sömlös bild kan man nog kalla det. Bilden nedan är 4 foton tagna med min 120 mm till Fuji kameran. Ville bara testa och Photoshop gjorde faktiskt ett mycket bra jobb när det slog samman dem till en enda. De blir gärna långsmala men det finns andra typer av bilder där det kanske är mer användbart. 

Vill komma till en nivå med funktionerna i kameran där jag inte behöver tänka så mycket när det blir skarpt läge. När man står det vill man inte slå i en manual nedhämtad till mobilen precis. Behöver ha gjort det några gånger innan

Tog uppåt 400 bilder idag i grupper om 10 till 20 bilder även för att testa funktionen "focus stacking". Lägga en hel grupp bilder ovanpå varandra där skärpan ligger olika på varje bild. Funkar det också men resultatet blev ändå inte bra. Hade endera ett vasstrå som hade rört sig eller vattnet. Såg konstigt ut. Tekniken funkar men allt behöver vara helt blickstilla. Focus stacking för landskap blev jag tveksam till om det passar och blir bra. Alltid något som har flyttat på sig. Tror att det funkar bättre med närbilder av olika slag. Behöver dock skydd för vinden. 

Gick åt en hel dag till detta. Ta bilderna och sedan flera flera timmar framför datorn
 

Inga kommentarer: