fredag 15 juli 2022

220715 Dagnäsön

 Utflykt idag till naturreservatet Dagnäsön. Inte så många blommor längre den här tiden på sommaren. De flesta är ju i fas #2. Sprida och föröka sig på olika sätt. Sjön bakom Tereza heter Båvern och det är mycket fint vatten i den

Mobilen

 Mobilen
 
Naturreservatet ligger vid det inringade området. Ca 5-6 mil från Trosa men på smala slingrande vägar
 

 Som sagt... finns inte så många blommande växter att fota men några.

 Fujifilm GFX 100S & Fujifilm GF 120mm macro

Igår hade jag ställt in kameran för att kontinuerligt ta bilder så länge jag håller in avtryckaren. Idag ville jag ställa bort den funktionen. Fick som vanligt leta en stund och när jag kom hem såg jag att inställningarna hade ändrats där jag hade varit inne bland menyerna och botaniserat. Detta är något med Fujifilm kamerornas dynamiska menyhantering som jag inte gillar. Det är för enkelt att ändra av misstag och för svårt att hitta tillbaka för att förstå konsekvenserna. Eller är jag för van en Nikon kameras mer rutiga sätt att hantera menyerna? Bättre - ja tror det Å andra sidan verkar finnas det betydligt mer att fin inställa in på Fuji´n. 

OK... inget som är fel men man får se upp. Men funderingen som man får efter att kameran hade ställt om från RAW till FINE jpg i någon av storlekarna blir..... det någon egentlig större skillnad i slutresultatet? RAW bilden blir 205 MB stor och de jag tog idag direkt i jpg med fel inställning blev ungefär 20 MB. Ser man verkligen skillnaden på en skärm? Lite fundersam blir man och det blir nästan lite "otäckt" när man inser att kameran levererar bilder med långt högre kvalité än vad datorns grafikkort kan leverera och vad min fina 4K skärm sedan kan visa. 

Fuji kamerorna kan generellt leverera mycket bra jpg direkt vid fotoögonblicket. De blir processade efter den mall man har valt. Undrar om det till och med kan bli bättre än vad jag sedan gör hemma med en RAW bild. Ska faktiskt testa just den tesen genom att låta kameran spara bilden i två varianter

 
 Fujifilm GFX 100S & Fujifilm GF 120mm macro
 
Vi passerade Östra Malma i bägge riktningarna. Finns viltslakteri och man kan därmed köpa viltkött här bl a. Även äta det vid restaurangen. Ganska mycket folk men det är stort här. Var ändå lite orolig för att det skulle vara dyrt men 150 kr per portion är ju väldigt OK. Speciellt med tanke på att det var buffé. Vildsvin idag skjutna på de egna markerna. 
Väldigt gott - väldigt mycket - väldigt mätt

Mobilen

Mobilen
 
Nja, detta ställe kommer vi att besöka igen. Vi har planerat att komma hit ända sedan vi flyttade till Trosa. Då var stället stängt pga corona
 

 

Inga kommentarer: