söndag 10 juli 2022

220710 Sommar och sol

 Vi åkte till naturreservatet Sjösakärren för att kolla vilka blommor som visar upp sig just nu. Ligger ganska Nyköping längs den sk "Utflyktsvägen". Flera olika sorter orkidéer men orkar inte längre hålla isär dem. Å andra sidan är jag nästan övertygad om att de själva inte bryr sig om vad vi kallar dem. Tereza finns med på bild klockan 3 ungefär bland träden.


 Det är konstant blött här. Hade stövlar idag så jag kunde gå omkring lite mer fritt. Gick även ned till viken och kollade. Det blev ett väldigt oväsen då ett tran par 100-200 meter bort reagerade kraftigt. Att korna låg alldeles bredvid och idisslade brydde de sig inte om. Förstod piken så det var bara att vända och gå tillbaka.



 
Lite åt det svårfotade hållet idag. Det blåser och allt gungar i vinden och hamnar i oskärpa. En och annan skarp bild blev det till slut ändå


Man går förbi ett litet torp. Träffade på - inte ägaren - men väl den som under många år har hyrt berättade hon. Var på väg att hämta vatten från en kallkälla som man passerar. 

Den stora blåklockan är vanlig här i Sörmland - betydligt vanligare än den för mig vanliga, den lilla som jag kallar den. Den mindre varianten som växer i mina hemtrakter. Den stora är ovanlig "hemma" men kan ibland bli mycket hög här. Minst 1 meter

 
Var fram till den som hyr ut kajaker längs vägen hem. Hade inte kanoter tyvärr. Går inte så bra med kanot ute på havet påstod han. Det blåser ofta och de driver för mycket. Kan nog säkert stämma. Kajaken är bättre ur den aspekten men jag får numer ont i ryggen när jag använder den. Man sitter ju på kajakgolvet och har raka ben mer eller mindre. 
 
Minns en gång när jag i slutet av 60-talet fick låna en Triumph Spitfire som tom hade osynkad 1:a och 3:a. Man satt mer eller mindre på golvet i bilen med raka ben. När man gick ur kände man sig lika smidig som en sågbock. Men kanske jag provar ändå. Behöver ju egentligen inte vara borta mer än någon timme.  Roligt att ändå få prova och få ont i benen och har man lite flyt får man även ont i rumpan..... eller rööven som det heter på rikssvenska.

Uthyraren berättade att han en gång fick så ont bakåt rumpan och nedåt så han inte kunde komma ur kajaken vid bryggan. Benen lydde inte. Fick leta upp en strand där han kunde välta sig ut ur kajaken och sedan krypande halvställa sig upp för att försöka få igång blodomloppet igen. Det är dubbeltumme i upplevelse det....

 

Inga kommentarer: