söndag 20 juni 2021

210620 Cykeltur

Vi åkte cykel idag men åt ett annat håll än vi brukar. Förbi privatägda Tureholm slott ut mot golfbanan här i Trosa. Det finns två men denna ligger på andra sidan hamnen. Den andra golfbanan ligger mellan Vagnhärad och Trosa. 

 
Tereza köpte en glass i resturangen. Var sugen på en kall öl men man fick inte börja servera före kl 11 berättade de. Kan bli av med tillståndet... Kollade på två som spelade in mot sista hål 18 som ligger strax bredvid där vi satt. Lite sugen att spela blev jag nog. Spelade några år under 70-talet vid Uddeholms banan. Minns att jag faktiskt fick lite beröm då jag kunde slå bollen mycket långt. Det är dock inte det viktigaste. Gjorde tom en gång "hole in one" på bana 5. En korthålsbana där jag använde järn 5:an för att få bakåtskruv. Tog i greenkanten och snurrade sedan baklänges ned i hålet. Men var ensam och ingen såg det. De tittade lite misstänksamt på mig. Inte ens min gamle lärare, Lennart Andersson, från realskoletiden trodde nog på mig. Det var ju bra det, du

 
 Tänkte fortsätta vid Karlstads golfklubb när jag/vi flyttade men det blev väldigt dyrt när jag kollade. De ville att man skrev på ett borgenslån på 30.000 i slutet av 70-talet. Vet inte om man behövde amortera men räntan kom man ju inte undan. Läser i KPI tabellen att KPI 1978 var 469. I år ligger det hittills på 1947. Det innebär att 30.000 kr 1978 var ungefär samma sak som 125.000 idag. Ganska mycket pengar att då skuldsätta sig med. Men man kan använda vilken kroppsdel som helst för att räkna ut att det var bara ett sätt att få medlemmar av en viss sort. De som hade ekonomi att dunka in 30.000 som engångsavgift. Visst minns vi fortfarande räntenivåerna under 70-talet. Mellan 10-15%.... minst. Sedan tillkom även årsavgiften

 
Här i Trosa golfklubb kostar det 7.000 per år att vara medlem. Rimligt. Nästa gång tar vi av mot Sommargården. Finns ett sommarcafé där ute men verkar bara vara öppet under helgen. Men man kan ju ha med sig...


 

Inga kommentarer: