lördag 5 juni 2021

210605 Öland #2

Vi är på väg söderut från Borgholm räknat. Inser att jag inte har kollat på bränslemätaren som jag borde. Det går inte mer än 45 liter i tanken så lite enl mätaren är lite... Nja, vi hittar en som inte ens är med på Google maps. Nedlagd verkstad och många gamla skyltar från förr på väggarna. Såg lite nedlagt ut men pumpen och betalningen funkade

 
Henrik tog en bild på mig när vi var ut på Alvareet
 
 
Vi har fått tipset att åka mot Triberga. Innan var vi ut på allvaret och gick lite. Växer så det brakar. Överallt
 


 
Vi såg skylten med Eketorps borg. Fick betala 60 kr för att se. Ja, men nog värt det. Intressant plats. Har sett en annan liknande på Öland men den var till stora delar raserad. Denna var i mycket fint skick. Troligen restarerad. Försvarsanläggningar och skydd av byn under medeltiden och järnåldern. Var nog inte helt riskfritt att röra sig utanför sin by






 
Ja, troligen ganska nära hur det såg ut eller var för länge sedan



 
Henrik har inte sett fyren Långe Jan. Det bör man nog göra någon gång i livet. Tyvärr var trappan avstängd pga Corona. Minns att det var en vacker utsikt där uppe när jag var uppe under 70-talet. Det är förresten Henrik som står framför
 

 
Ölands södra udde är egentligen mer känt för andra saker än Långe Jan 



 
Tereza tog bilder på mig när jag försöker få en långdistansbild på sälarna. Man fick inte gå längre än hit vilket också är förståligt nturligtvis
 
 
Många sälar en bit från land


 
Var först så besviken att jag inte hade med mig kamera #2 när vi gick ut. De poserade så fint svalorna på staketet. Gick och hämtade D500:an och kanske jag skulle få någon bild på något annat. Svalorna gjorde en lov och satte sig precis på samma ställe. En på stolpen och en på tråden bredvid. Troligen ett par... Det var deras favorit plats

 
Tereza väntade medan jag hämtade kameran

 
Vi passerade det ena rapsfältet efter det andra. Vackert minst sagt med havet och himlen i bakgrunden
 
 
Vi har varit vid detta naturreservat förut. 

 
Det är svårt att artbestämma alla dessa som ser så lika ut. Å andra sidan bryr sig inte växten speciellt mycket om vad vi människor kallar den.

 
Adam och Eva som ska finnas här i stort antal men lyste med sin frånvaro. När vi var här 2015 växte de i mängder. Tyvärr var nog blomningen redan över vad gäller just den arten. Vet heller inte om den stora mängden blålila är den ena parten av Adam & Eva eller om det en annan art. Fann i alla fall ett par där man i alla fall kunde se den gula bredvid. Intressant att den gula varianten i så fall verkar mindre tålig

 
En fin, vacker och trevlig dag idag. 

 

 
 
 
 

 

Inga kommentarer: