lördag 19 juni 2021

210619 Norrköping

 Försöker lära mig vilka städer och samhällen som ligger nära eller i alla fall i närheten av Trosa. Har ganska bra koll norrut och söderut fram till Nyköping. Längre söderut... Vet vad samhällena heter men har bara åkt igenom eller passerat. Har sett bilder från Norrköping men aldrig gått omkring i stan. Det blev en trevlig överraskning kan man säga. En av de få städerna i Sverige där man fortfarande använder spårvagnar. Man får dock se upp lite och jag känner mig faktiskt lite osäker om de följer samma regler som jag eller om de alltid har företräde. De kommer fort hur som. Läser på och det är som jag misstänkte "Grundregeln är att man alltid har väjningsplikt mot spårvagnar och ska lämna fri väg".


Frågade en kvinna som fotade just här vid bron vilket håll som var bäst att gå från Hotellgatan där vi just hade parkerat. Följa Motala ström uppströms var att föredra berättade hon

Tereza´s bild. Samsung mobilen verkar ta bättre bilder än min mobil

Denna tavla hittade vi lite längre fram efter vår promenix 


Så den promenaden blev en stor överraskning kan jag säga. Industrilandskapet som det kallas var mycket vackert bibehållet. Det blev bara ett problem eller en missräkning. Tog inte med mig kameran utan trodde att mobilen skulle duga för några kort inne i de äldre delarna av Norrköping... Nja - hade varit bättre med kameran men det blev ändå en känsla av mersmak. Skulle vilja återvända ta bilder på kvällen samt på vintern om det är minusgrader och sol. 


Detta var en vandringstrappa för laxfiskar som vandrar upp från Östersjön och hela vägen till Vättern skulle jag tro. Vice versa är väl också troligt. Man kan visst se fisk som tar sig upp. Dock inte idag


En bildkavalkad 






Vilken vacker stad. Hade ingen aning


Tereza´s bild






Tereza´s bild









Tereza´s bild







Dessa verkar man kunna låna och lämna var som helst. Testade dock aldrig


Hade hemma sett ut ett naturreservat vi också skulle kunna besöka. Vet inte om det var detta då koordinaterna inte blev i decimal format. Så fick göra om on the fly och då tog jag ett som låg relativt nära. Orkade inte stå och feppla i solgasset med mobilen. På väg ut mot Kolmårdens djurpark och Zoo ligger det. Har nog missförstått vad Kolmården är. Betydligt större än själva djurparken


Vi var hungriga men hittade en bra plats att äta på. Fick flytta oss till solen efter en stund då myggen blev för närgångna


Vi gick sedan upp till utsiktsplatsen. Det var inte speciellt långt men brant uppför


Vacker utsikt över viken in mot Norrköping även om det alltid är lika svårt att återge det med hjälp av kameran. Vackert här


Åkte gamla vägen mot Nyköping som går närmare havet och i Nyköping tog vi väg 219 som även kallas Trosa vägen eller Utflyktsvägen. Vi ville stanna på något fin plats för att fika


Det fick bli i Svärdsklova. Vacker plats där det även finns en restaurang. Vi har varit här förut. Tereza kollade inne och det var fullsatt samt folk i kö på utsidan. Klockan 15 en lördag... Tom svårt att hitta parkering. 



Inga kommentarer: