onsdag 24 oktober 2018

181024 Halgå bruk och Brattfallet

Tereza och jag åkte en tur uppåt Klarälvdalen. Vill besöka och fota bl a detta. Vändplattan för tåget vid Edebäcks järnvägsstation. 


NKLJ banan gick ju primärt till Hagfors men hade under ett antal år även ett stickspår från stationen i Sjögränd upp till ändstationen i Edebäck 


Edebäck kan man säga var en slags centralort en tid tillbaka. En industriell omlastningsstation med ändstationen för NKLJ banan men här fanns också bl a en "hamn" där bl a båten Vingäng lade till som gick mellan Edebäck och just Vingängssjön vid Sysslebäck. 


Även sk kolbåtar


En ganska lång och på den tiden mycket effektiv transportväg från Edebäck via Klarälven upp till Sysslebäck



Kuren där man köpte biljetterna till båten har man behållit och fräschat upp sedan den tiden. 


Så här såg den ut då det begav sig



Innan Höljesdammen kom till svämmade Klarälven över med jämna mellanrum. Högst vattenstånd under 1900-talet hade den 1916. Träpilen näst högst upp. Ofattbart mycket vatten som skulle söderut och ut i Vänern


De svartvita bilderna har jag fått av Roy Palm i Hagfors och är speciellt glad över denna. Borta till vänster är min farfar och farmors hus i Edebäck. Ängåsen som man benämnde det. Det sitter en person längst bak i den ena ekan som mycket väl kan vara min farfar.  Hade hade alltid på sig en vit rock sedan tiden som slaktare. Huset byggdes av min farfar och farmor och det innebär att bilden med stor sannolikhet är från översvämningen 1959. Inte den ännu större 1916. 


Vi skulle proviantera och köpa med oss något att äta på ICA i Ekshärad. Fick se att det också fanns restaurang när man kom in. Vi kollade och "köttfärslimpa" fanns som dagens. Ett erbjudande som det inte går att säg nej till. Undrar hur många år det är sedan jag åt just den rätten.... å lingonsylt behövde man inte ens be om. Vi är ju på Kyrkheden - Ekshärad. Smakade riktigt bra och var mycket prisvärt! Åt mest och ändå betalade jag mindre än Tereza. 


Vi var in på pastorsexpeditionen och sedan kyrkogårdsförvaltningen för att få reda på vart min farfar och farmor är begravda. Fanns där jag trodde och kanske hade jag tom hittat den utan att veta exakt. 


Egentliga målet var Halgå bruk (länk till min site). Vi har letat förut här vid Brattfallet men på fel ställe. Nu denna gång betydligt bättre förberedd så fann jag vart stångjärnshammaren hade legat. Egentligen fanns det två hammare med vardera 2 härdar. En ganska stor och livlig arbetsplats en gång i tiden. 


Nu även begrep jag hur man löste drivningen av vattenhjulen med vatten från en så kraftfull och stundtals mäktig fors. Rännan som man ledde vattnet genom syns tydligt. Kanske kan man även ana vart dammvallen låg. Den syns dock tydligt på den Häradsekonomiska kartan från 1883-1895


-
Kanalen fortsätter nedströms efter hamrarna. De var två



Uppströms hamrarna


Kanalen börjar där jag står. Skulle tro att man har medvetet har fyllt igen 


men också att det har rasat igen


Troligen arbetarbostäder vid bruket från den tiden då det begav sig. Brukskontoret är flyttat läste jag och står numer vid Ekshärads hembygdsgård. 


Detta var en överraskning. En hängbro. Inte kanske för bilar och inte för järnvägsräls men väl för hästdragna transporter. Kanske var detta den senaste bron av två på samma ställe. 


Tittar man på Generalstabskartan från 1918 så ser man faktiskt vägsträckningen förbi bruket över Halgån. Tror dock inte att det var denna bro då


Tereza på andra sidan. Hon ville inte gå på den


Lite vanskligt att gå över men det funkar än i alla fall


Jag ute på hal is men lite risker få man ta... en helt annan sak under vårfloden. Då skulle man fega ur


Allra sist idag några långtidsexponeringar vid själva Brattfallet. Lite med vatten i forsen....  Det som rinner i Halgån just nu omdirigeras till tuben ned mot kraftstationen


Tereza tog den finaste bilder denna gång på forsen



Inga kommentarer: