torsdag 18 oktober 2018

181018 Mögsjö- och Hektorshyttan

Tereza och jag var till Mögsjöhyttan (länk till min site) idag. Bom nere vid "stora vägen". Säger inget om det idag så som det har blivit för de som har fritidshus etc lite avlägset. Men det går ju att gå någon km också. Såg när vi passerde "Everts väg" att det även fanns en skylt som talade om att det finns en hytta här


Det var inte svårt att se vart hytt- eller masugnspipan fanns


Innefrån


Fanns en kulturminnesskylt vid platsen


Detta är jag ganska säker på är rostugnen


Rostugnen till vänster och masugnspipan uppe till höger


Ingen dammvall men väl en fördämning mot Mögsjön


Mögsjön som rinner ned i sjön Potten 


Finns några fastigheter här. Antar att de även fanns här under slutet av 1800-talet när hyttan var i drift


Så mycket folk och transporter det har gått över fördämningen under alla år


Hus som mycket väl kan ha legat här på den tid det begav sig. Ombyggda naturligtvis


Sinnersten från hyttan


En del fastigheter är mer eller mindre övergivna


Här går Everts väg. En körväg för malm, tackjärn, träkol från Bosjöhyttan ned till Filipstad. Passerade flera hyttor. En vandring som man nog bör göra... 


Everts väg är fornminnesmärkt och finns kvar än idag. Finns rester efter en kvarn också en bit från Mögsjöhyttan.


Hektorshyttan (länk till min site) hade vi lite svårt att lokalisera. Fick använda mer precisa koordinater och då fick vi syn på stolpen om fornlämning


Bäcken man dämde upp


Masugnen låg här


Del av masugnspipan


Finns stensättningar efter annat också. Detta tror jag är efter kolhusen


1 kommentar:

Unknown sa...

Fina bilder från mögsjön med bergsmansgården som min morfar ägde en gång i tiden och där jag spenderade sköna sommardagar som barn. Vänligen Mattias Thorsell