lördag 3 november 2018

181103 Hennickehammar mm

Jag och Tereza var till Hennickehammars herrgård idag med Fredrik och Ying-Chun. Vi tog en tur efter John Baur stigen innan vi skulle äta


Vackert på sommaren här och även en novemberdag



En häst pickup


Forsen bredvid Hennicke hammare. Den vattendrivna stångjärnshammaren låg efter forsen bakom



Ett förhållandevis stort hammarbruk med smedja en gång. Idag nästan så man inte ser eller förstår om man inte tar sig tid



Tereza fick till några fina bilder idag med 2 sekunder långa exponeringstider




Så blev det lunch till slut.... Buffé idag (195 kr). Fantastiskt gott och hemlagat. Kalla rätter först. Fanns lax och köttgryta senare och ännu senare kaffe med tårta i salongen.... Vilken trevlig miljö. Inget gap och skrik, inget bilbuller eller vägljud, inget spring. Inte ens en tra la la med gitarr. Lugn och ro och man kan tom sitta runt ett bord och prata samtidigt som man lutar sig bakåt utan att behöva höja rösten. Inte sista gången vi äter här tror jag


Vi åkte sedan till Forshyttan och den gamla ruin lämningen som jag hade dåligt samvete när jag lämnade förra gången. Nu hjälptes både Fredrik och jag åt för att få bort trädet som hade ramlat över. Det visade sig i praktiken inte vara så svårt. Trädet var mer eller mindre ruttet och gick av när vi lyfte det..


Slaggrester från en gång i tiden


Vi var även fram till Brattfors hyttan innan vi åkte hem.