fredag 5 oktober 2018

181004 Gemensam släkt

Vi träffade Roland och Britt Marie Svensson i Hagfors. Faktiskt tillhör både Roland och  Britt Marie min släkt på min farmor Jenny´s (f 18990901) sida även om det är olika grenar. Vi åkte till Bjursjötorp (Gustav Adolf socken) som ligger på väg upp till Ullensjöarna. Här i detta hus föddes Jenny´s mor Anna Stina Jansdotter (f 18690123). Träffade tyvärr aldrig min farmors mamma. Inte heller min farmors pappa Erik Johansson (f 18690209) som kom från Sköttfallet. Även det i Gustav Adolf socken.. 



Min farmors morfar Jan Persson (f 18281208) ägde torpet. Min farmors mormor hette Maja Stina Nilsdotter (f 18250627) och hon bodde också här naturligtvis. Verandan fanns inte då och troligtvis har även husets tak höjts och det  har blivit en liten vind där. Syns på utsidan att konstruktionen är ändrad. Idag har Bjursjötorp en dansk ägare. Syns att det har funnits flera byggnader på tomten.





Torpet ligger här och koordinaterna är 60.022380, 13.802833. 
Roland berättar att det innan sista ägaren var det en allmän och omtyckt badplats här. 


Roland pekar och visar på en "väg" som fanns över berget och det var den som man använde när man gick till Hagfors eller kanske mot Geijersholm som nog var en betydligt viktigare plats än nyanlagda  Hagfors.  Den syns faktiskt på den häradsekonomiska kartan från slutet av 1800-talet. Efter den vägen finns ett stort stenblock lagd på stenar och det var en träff- eller mötespunkt för folk som bodde i närheten. Blir nog att försöka lokalisera den....




Vi åkte och vände vid Ulleshyttan (länk till min site). Hit har Tereza och jag varit förut. Vi kollar än en gång in det som troligen är resterna av masugnspipan. Fanns även en vattendriven såg nedströms berättar Roland. Det var intressant för det hade jag ingen koll på. 



Det fanns två stugor vid Speltorpet. Den äldsta är numer riven men enl Roland ska det finnas en äldre bild där bägge husen är med. Det bor en konstnär vid Speltorpet numer. Min farmors morfar Jan Persson (f 18281208) är född just här. Hans föräldrar hette Per Olsson (f 1779) och Sara Larsdotter (f 1784). Det är ju inte långsökt att tänka sig att någon av mina anfäder jobbade vid närliggande Ulleshyttan som togs i drift 1810. I varje fall med det runt om som hörde till hyttdriften. Ta ned skog till milorna, milorna och/eller transporterna. Har via Roland Svensson även fått reda på att en äldre gemensam anfader på min farmors sida, Per Persson (f 1766) var masmästare vid Uddeholmshyttan (länk till min site). Fantastiskt kul info



Speltorpet ligger vid pilen på kartan och Ulleshyttan vid det inringade området. Koordinater 60.003562, 13.808406 är till Speltorpet. 


Så blev det ännu ett besök vid Ängåsen och det som är kvar. Där min farfar Axel och farmor Jenny bodde. Där min pappa Harry är född. Står för fäfot idag och det växer igen och förfaller. Roland har släktforskat även efter spåren av min farfars släkt. Min farfars far hette Johan Andersson och kom från Hällefors men tog sig namnet Nykvist. 



Min farfar (f 1896) flyttade enl kyrkböckerna 1916 som 20-åring till V.a Löfsta församling som ligger i Heby kommun. "Orten" Hebron som fanns antecknad har jag inte än lyckats hitta på kartan. Kanske var det inte ens en plats utan helt enkelt ett hus. Han hade redan då titeln "slaktare" vilket betyder att sin lärlingsperiod hade han redan gjort innan han flyttade till Hagfors 19230505. Troligtvis bodde han först i någon av arbetarbostäderna vid Blinkenberg. 



Min farmor Jenny Emelia Johansson var född 1899 vid "Hagfors Bruk". Man skrev så i kyrkböckerna när föräldrarna hyrde och bodde i någon av de arbetarbostäder som bruket hyrde ut. Så de stötte på varandra därför att de helt enkelt bodde nära varandra i Hagfors. Axel och Jenny gifte sig borgerligt 19250411.... Borgerlig vigsel var mycket ovanligt på den tiden och antagligen var det inte utan gnissel. Men det var typiskt för min farfar som hade svårt med överheten. Tom mycket svårt. 


Min farfar och farmor var driftiga och arbetsamma och hade när verksamheten blomstrade en relativt stor rörelse vid Ängåsen med slakteri, rökeri, affär, affär på torget i Hagfors och flera varubussar. Roland visar mig en annons i tidningen Klarälvsdalen. Annonsen är från 1939. 


Lägger även till en bild som jag har fått av Roy Palm. Klarälven svämmar över och efter lite efterforskningar som Roy har gjort så är det översvämningen 1936. Vem sitter längst bak i ekan längre bort i sin vita slaktarrock om inte min farfar Axel. Min farfar hade alltid den på sig hemmavid. Även när han var pensionerad. I bakgrunden till vänster syns Ängåsen... 





2 kommentarer: