lördag 14 januari 2023

230114 Långberget

 Skulle ha varit sol idag men den lyser med sin frånvaro. Men vädret är "bättre". Vad nu det betyder i sammanhanget när man bara vill vara ute i naturen. Vilken skillnad att åka idag mot igår. Nu idag flyter det på mycket bättre. Vi åker vår "Gula" 5 km slinga två varv. Det blir ca 10 km och det får räcka denna gång. Känns i låren och armarna


 Det är ändå märkligt... Vi har allt annat än bråttom men ändå så känns det som vi inte har tid att stanna och fota eller bara njuta av att vi är i ett vackert vinterlandskap. Man får faktiskt anstränga sig för att ta det lugnt och bara vara. Helt otroligt

 
 Många tankar om allt möjligt. Tänker på hur jag skulle vilja göra. Tror att jag ska köpa ett par skidor som är bredare. Som gör att jag kan åka i djup snö utan att varken skidor eller stavar försvinner. De som vi har hyrt fixar inte det. Pratar lite med ett äldre par som väljer att åka scouter spåret. De vill komma bort från området och antagligen även de med sparkdräkt som åker på tid. Som tränar. Scouter spåret som de väljer att åka en bit på går faktiskt mellan Branäs och Höljes. En rejäl bit

Ja, bredare skidor - kanske 55 mm och med stålkant som gör att man även kan åka utför ett fjäll med packad snö. Kabel bindning saknar man och skidor som också är längre än de man hyr. En längd som även bär i djup snö. Stavarna ska ha en rejäl yta där nere som gör att de inte försvinner ned i snön. Som de såg ut förr. Ingen kritik på det vi har hyrt men om man vill göra sitt eget spår i djup snö är det helt fel utrustning.

 
 Vill ta bild med "stora" kameran som jag har släpat med mig från Trosa. Den har helt plötsligt fått för sig att den vill ta 128 bilder efter varandra. Avbryter 2 gånger. Efter lite feppel så tar jag mig förbi. Hur i helvete kunde den ha ställt in sig på den funktionen. Av sig själv inne i kameraväskan. Får nog smygtitta i kameraväskan då och då


 Vi lämnar tillbaka utrustningen. Pratar med samma man som igår. Han berättar om hur extremt krävande folk kan vara. Förväntningar på preparerade spår i värsta snöstorm. Inget mot vad de får höra av de som preparerar backen i Branäs berättar han. Som förväntar sig att backen pistas 3-4 gånger per dag. Alltid samma typ av människor. De vet vilka de är och även.... 

Bilen uppförde sig precis som igår och på samma plats.... ? Inte på morgonen uppe vid hotellet? Men nu visste jag att jag tar mig in även om allt ser helt svart ut. Samma procedur som igår. Märkligt ändå. Undrar om det kan vara en annan bils nycklar som påverkar min bil. Börjar tro det faktiskt 

På kvällen firar vi lite med en öl och cider. En trevlig man från Varberg sätter sig vid oss och pratar. Skidåkning och fjällvandring mm. Han tränar inför sitt 10:e Vasa lopp. Han har betalt 5.000 inkl allt. 3 nätter på hotellet, helpension, spåravgifter samt inkl bussresan. Det är betydligt mindre än vad jag och Henrik betalade.



Inga kommentarer: