lördag 2 oktober 2021

211002 Tullgarn

 Gick en stig, stundtals led vid Tullgarns stora naturreservat. Bland det första jag fick se var en jätte myrstack

 
Sedan såg jag att det fanns två till. Mycket sällan har jag sett en så stor myrstack och aldrig tidigare tre st lika stora bara 10 meter mellan. 

 
Träffade på en granne på stigen. Märkligt men ändå inte. De beättade att de har sommarstuga på Mörkö och går ofta i de här skogarna. Mannen berättade att han har vuxit upp i dessa trakter men känner inte riktigt igen sig längre pga kalhyggena. Förklarar att jag kommer att komma fram till en jaktstuga. OK - det hade jag aldrig räknat ut att det var

 
Det är både tryggt och effektivt att veta var man är på kartan med hjälp av GPSén. Kräver dock att kartan egentligen inte behöver vara nåbar via mobilnätet. Kontakt med sateliten har man ju ändå.

 
Kunde vika av på rätt ställe

 
för att komma fram och kunna fortsätta på Sörmlandsleden

 
Känns viktigt - minst sagt - att få gå så här. Inget tjatter och flams. Lugnt och tyst

 
Förstår vad min granne menade. Hur skulle man kunna känna igen sin barndoms skog när allt är nedtaget



 
 Känns som man är "i kyrkan". I alla fall i den som jag kallar "min"




Ganska smart med tanke på de som vandrar Sörmlandsleden att kunna tanka färskvatten. Kollade i brunnen och det såg inte speciellt rent ut på ytan. Flöt lite natur skräp men betyder naturligtvis inte på något sätt att vattnet skulle vara dåligt. Är ju en sk kallkälla 



Tog 1:45 timmar. Upp och ned. Stigen slingrar sig fram och tillbaka i skogen, Skulle tro att i relation till tiden det tog säger att jag gick mer än 5 km, kanske 7-8. Gläder mig åt att vandra omkring med min nya lilla kamera. Alltid med och väger inget. Istället för att ta bilder med mobilen. Bildresultatet blir mycket bra och i stort sett rakt ut ur kameran.

Inga kommentarer: