söndag 17 oktober 2021

211017 Promenad hemmavid

 Fint väder idag också. Tereza ville inte med så jag tog därför en liten längre tur hemmavid efter att ha rådgjort med kartan. På OpenStreetMap (OSM) finns vad jag vet alla lederna inprickade - de som i ett paket av många många sträckor tillsammans benämns "Sörmlandsleden". Skulle gå en del av en sträckningarna tänkte jag

 
Var först ned till samhället i ett ärende. Kunde inte låta bli att fota igen i vackra Trosa centrum. Så tyst och stilla på söndagsmorgonen


 
Gick förbi den ursprungliga entren och allén till Tureholms slott. På den tiden när grindöppningen var tillräcklig bred för häst och vagn. Heder att de inte rev de vackra portarna

 
Har ju offline kartan i mobilen men det var inte speciellt svårt att se att jag var rätt. Så många som ideellt håller alla lederna öppna. Sätter upp skyltar och tavlor. Spångar osv. 

 
Jaha.. Här?

 
Har sett husen från bilen på avstånd - de nybyggda som står på pålar. Ganska dyra verkar de som och jag.... vet inte. En fördel dock. Ingen sprängning behövs. De byggs på betongpålar som naturen ser ut och är. Som en skivad smörgås i luften. Ja, varför inte

 
Nej, man blir inte på dåligt humör av att gå här precis. Träffade på ett par med hund och vi pratade lite om vart stigarna gick. De förklarade och pekade. Visade att jag hade exakt koll på vart jag var på min mobil eftersom någon hade "trackat" och sedan kopierat in leden på kartan. Kvinnan blev mycket intresserad och ville veta både ena och andra om kartan. Hon hade en Iphone och det visade sig att jag inte kunde hjälpa henne praktiskt ända fram med att ladda ner kartan. Kanske hon fixar det hemma med hjälp av info i datorn. Hoppas det då hon också gärna skulle vilja ha en karta som även funkar offline

 
Gise kvarn.... Ja, det vet jag precis vart leden går och vart den etappen hamnar. Ska nog gå den om jag kan åka med bussen dit och sedan gå tillbaka. Eventuellt åka dit med cykeln

 
Det är tyst och en fin och mjuk stig att gå på. Kom av mig lite när jag hade stängt av och stuckit ned mobilen i ryggsäcken. Men det var bara den allra sista biten. Kom fram ändå nästan rätt


 

Inga kommentarer: